صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جروزالم‌پُست: توافق بر سر احیای برجام به بعد از انتخابات کانگرس امریکا موکول می‌شود

جروزالم‌پست (The Jerusalem Post) به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که احتمال بازگشت ایران و امریکا به توافق هسته‌ای قبل از انتخابات ماه نوامبر کانگرس امریکا، چندان نیست و این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیش‌رفت‌های بیش‌تر برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

جروزالم‌پست (The Jerusalem Post) به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که احتمال بازگشت ایران و امریکا به توافق هسته‌ای قبل از انتخابات ماه نوامبر کانگرس امریکا، چندان نیست و این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیش‌رفت‌های بیش‌تر برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

پیک‌آفتاب: آخرین پاسخ ایران به متن «نهایی» اتحادیه اروپا برای ازسرگیری برجام، امیدها را نسبت به دست‌یابی به توافق در مدت چند روز کاهش داده، به طوری که جوزپ بورل، رئیس سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا گفت که “تعاملات اخیر ایران و امریکا نشان می‌دهد اختلاف مواضع آن‌ها بیش‌تر شده است”.

جروزالم‌پست به نقل از منبع دیپلماتیک مورد اشاره می‌نویسد که اگر توافق ظرف چند روز آینده حاصل نشود، دیگر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات خیلی دیر خواهد بود.

قوانین امریکا ایجاب می‌کند که کانگرس مهلتی 30 روزه برای مرور هر توافقی داشته باشد که به لغو تحریم‌های ایران می‌انجامد. به این معنا توافق بالقوه‌ای که محبوبیتی ندارد، اواسط ماه اکتبر، کوتاه زمانی قبل از انتخابات هشتم نوامبر باید در دستور کار قرار بگیرد.

منابع اروپایی و هم‌چنین اسرائیلی می‌گویند که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا احتمالاً از چنین سناریویی پرهیز کند.

در این میان، ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود همچنان ادامه می‌دهد، به طوری که گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که حجم ذخایر یورانیوم با غلظت 60 درصد ایران، به میزانی افزایش یافته است که در صورت غنی‌سازی بیش‌تر کفاف تولید یک بمب اتمی را می‌دهد.

به گفته این نهاد بین‌المللی، ایران نسبت به سه ماه قبل یعنی پایان ماه می، ذخایر یورانیوم 60 درصدی خود را از 12.5 کیلوگرم به 55.6 کیلوگرم رسانده و هم‌چنین اکنون میزان ذخایر یورانیوم کم‌غلظت آن نیز 19 برابر بیش‌تر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای ماه سرطان 1394، تعیین شده است.

از این رو تاخیر دو سه ماهه در مذاکرات نیز می‌تواند توافق احتمالی را به خطر بیندازد.

در این شرایط سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه تاکید کرد که واشنگتن هم‌چنان تلاش می‌کند از طریق مذاکره توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند. ودانت پاتل در عین حال گفت که “پاسخ ایران، ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم توافق را نهایی کنیم”.

وی اظهار داشت: “ما هم‌چنان در پی این توافق هستیم چرا که باور داریم بازگشت دوجانبه به برجام نه تنها به نفع امنیت ملی این کشور است، بلکه گامی مهم برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است”.

از سوی دیگر، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی امریکا نیز گفت که مذاکرات هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

این در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز ششم سپتمبر، گفت که شکاف‌ها هم‌چنان باقی است و تا رسیدن به توافق هنوز کار زیادی باقی مانده است.

جان کربی: در مورد احیای برجام هنوز به جای مشخصی نرسیده‌ایم

وزیران خارجه ایران و قطر بار دیگر در مورد احیای برجام رایزنی می‌کنند

امریکا: هنوز با ایران تفاهمی درباره احیای برجام نشده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x