صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جامعه مدنی: سازمان ملل باید حملات بر هزاره‌ها را به عنوان “نسل‌کشی” به رسمیت بشناسد

گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی، از سازمان ملل خواست که حملات بر هزاره‌های افغانستان را به عنوان "نسل‌کشی" شناسایی کرده و گروه‌های تروریستی را که در عقب آن قرار دارند، مورد پیگرد جدی قرار دهد.

گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی، از سازمان ملل خواست که حملات بر هزاره‌های افغانستان را به عنوان “نسل‌کشی” شناسایی کرده و گروه‌های تروریستی را که در عقب آن قرار دارند، مورد پیگرد جدی قرار دهد.

پیک‌آفتاب: روز گذشته 19 اپریل، انفجارهای زنجیره‌ای و حملات تروریستی، مکتب عبدالرحیم شهید و مرکز آموزشی ممتاز را در غرب کابل هدف قرار داد. این حملات تروریستی ده‌ها قربانی برجا گذاشت.

هرچند طالبان گفته‌اند در سه انفجار پی‌هم که روز گذشته در غرب کابل رخ داده، دست‌کم 6 نفر کشته و 11 نفر زخمی شده‌اند، اما برخی منابع از کشته شدن دست‌کم 30 دانش‌آموز و زخمی شدن تعدادی دیگر خبر داده‌اند.

مکتب عبدالرحیم شهید با 30 هزار دانش‌آموز، یکی از بزرگ‌ترین مکتب‌های افغانستان است که در غرب کابل موقعیت دارد.

گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی با تأکید بر این نکته که کشتار مشخص هزاره‌ها در افغانستان، مصداق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است، از تمامی سازمان‌های بین‌المللی و جامعه جهانی به شمول سازمان ملل تقاضا کرد که در مقابل این جنایت سکوت نکنند و گروه‌های تروریستی را تحت فشار قرار دهند تا در آینده از تکرار چنین جنایت‌ها جلوگیری شود.

در همین حال شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، بار دیگر با راه‌اندازی هشتگ #StopHazaraGenocide  خواستار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان شده‌اند.

برای نخستین بار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ماه می 2021، پس از انفجار خون‌بار در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، بر ضرورت محافظت از “جمعیت در معرض خطر جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، پاک‌سازی قومی یا نسل‌کشی” تأکید کرد.

این کمیسیون در آن زمان از سازمان ملل خواسته بود که یک تیم متخصص و مستقل از محققان خود را به افغانستان بفرستد تا کشتار و دیگر خشونت‌ها در افغانستان را بررسی و تحقیق کند.

علی‌رغم این‌که نهادهای مختلف در افغانستان بارها خواهان حقیقت‌یابی و تحقیق در مورد خشونت‌های گسترده‌ای که در افغانستان جریان دارد، شده‌اند؛ سازمان ملل هنوز پاسخ قناعت‌بخشی به این درخواست‌ها ارایه نکرده است.

سازمان ملل در آخرین مورد، ریچارد بنت را به عنوان گزارش‌گر ویژه خود برای نظارت از وضعیت حقوق بشر افغانستان تعیین کرد.

ریچارد بنت در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفته است در مورد نقض حقوق بشر از سوی گروه‌های مختلف درگیر در افغانستان تحقیق خواهد کرد و نتایج آن‌را با سازمان ملل شریک خواهد کرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x