صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ثبت 30 مورد خشونت علیه خبرنگاران پس از به قدرت رسیدن طالبان در کشور

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی از وضعیت بد خبرنگاران در افغانستان هشدار داده و می‌گوید که خشونت‌ها علیه خبرنگاران رو به افزایش است.

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی از وضعیت بد خبرنگاران در افغانستان هشدار داده و می‌گوید که خشونت‌ها علیه خبرنگاران رو به افزایش است.

پیک‌آفتاب: مسئولین در اتحادیه ملی ژونالیستان افغانستان امروز چهارشنبه 5 عقرب، طی یک کنفرانس مطبوعاتی از یک بررسی تحقیقی درباره خشونت علیه خبرنگاران در مرکز و ولایات پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی در 24 اسد در افغانستان خبر می‌دهد.

بر اساس نتایج این تحقیق طی دو ماه گذشته 30 مورد خشونت علیه خبرنگاران در کشور به ثبت رسیده است که 90 درصد از این موارد ثبت شده مربوط خشونت نیروهای امارت اسلامی علیه خبرنگاران می‌باشد و 10 درصد باقی‌مانده از سوی افراد ناشناس صورت گرفته است. همچنان 20 درصد این موارد در کابل و متباقی آن در ولایات به ثبت رسیده است.

در نتایج این تحقیق آمده است که 40 درصد از موارد ثبت شده، خشونت لفظی و 40 درصد موارد ثبت شده، خشونت فزیکی هستند که شامل تهدید و لت‌وکوب خبرنگاران می‌باشد.

در تحقیقی که صورت گرفته است متاسفانه تا کنون یک خبرنگار کشته شده و یک خبرنگار دیگر نیز زخمی شده است که هر دو مورد خشونت از سوی افراد مسلح ناشناس صورت گرفته است.

مسرور لطفی، مسئول رسانه‌ای اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در این نشست می‌گوید که نبود یک چارچوب منظم حقوقی برای دسترسی به اطلاعات از سوی امارت اسلامی، برخورد سلیقه‌ای نیروهای امارت اسلامی و مانع شدن این نیروها از دسترسی به اطلاعات سبب بروز این مشکلات شده است.

به گفته لطفی، اتحادیه ملی ژورنالیستان از این وضعیت خبرنگاران اظهار نگرانی کرده و در تلاش است تا با همکاری نهادهای حامی رسانه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی، مقامات امارت اسلامی را قانع سازند تا یک میکانیزم منظم برای دسترسی به اطلاعات را نهادینه سازند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x