صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

توماس وست: دیپلماسی با طالبان به نفع همه است

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در نشست امنیتی مونیخ گفته که ادامه دیپلماسی با طالبان به "نفع" همه است. وست افزوده که وعده طالبان در مورد باز شدن دانشگاه‌ها و مکتب‌ها امیدوار کننده است. اما لیندزی گراهام، سناتور امریکایی، خواهان برخورد با طالبان شده است. پیش‌تر امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری گفته بود که دیپلماسی با طالبان، جنگ در افغانستان را تقویت می‌کند.

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در نشست امنیتی مونیخ گفته که ادامه دیپلماسی با طالبان به “نفع” همه است. وست افزوده که وعده طالبان در مورد باز شدن دانشگاه‌ها و مکتب‌ها امیدوار کننده است. اما لیندزی گراهام، سناتور امریکایی، خواهان برخورد با طالبان شده است. پیش‌تر امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری گفته بود که دیپلماسی با طالبان، جنگ در افغانستان را تقویت می‌کند.

پیک‌آفتاب: نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفته است که شش ماه ازسقوط نظام قبلی افغانستان و گرفتن قدرت توسط طالبان می‌گذرد و باید ببینم که دیپلماسی چه دست‌آوردی داشته است. توماس وست افزوده که برای رسیدن به دولت فراگیر و دایمی نیاز به گفتگوی ملی میان مردم افغانستان است که تاکنون چنین گفتگویی اتفاق نیافتاده است.

به گفته نماینده ویژه امریکا، طالبان وعده کرده‌اند که به زودی دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکتب‌ها به روی دختران باز می‌شود که این مسئله امیدوار کننده است.

وست در عین حال در حساب توییتر خود، ادعای طالبان مبنی بر تشکیل حکومت همه‌شمول را رد کرده و نوشته است: “طالبان ادعا دارند که حکومت فراگیر در افغانستان دارند، اما این حکومت باید بازتاب جامعه افغانستان باشد. در حالی‌که حتی یک زن در سطح رهبری طالبان نیست و تمام بست‌های آن در اختیار یک قوم خاص است.”

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان هم در این نشست گفت که به خاطر طالبان نباید حدود ۳۵ میلیون جمعیت افغانستان “مجازات” شوند. به گفته یوسف، اسلام‌آباد بر موضع خود در خصوص یک دولت فراگیر در افغانستان و موارد حقوق بشری در این کشور تاکید دارد. او افزود که در شرایط اکنونی افغانستان هیچ انتخاب دیگری وجود ندارد پس ما باید عمل‌گرایانه اقدام نماییم.

در همین حال آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه ناروی نیز گفته که نشست اسلو با هیئت طالبان در اواخر جنوری گامی مثبت در جهت پاسخگو کردن طالبان بود. هویتفلد افزود که اما من با طالبان در آن نشست دیداری نداشتم، برای این‌که نخواستیم طالبان را به رسمیت بشناسیم.

از سویی هم؛ لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه در پایان این جلسه تاکید کرد که باید با گروه‌هایی مانند طالبان برخورد کرد، نه این‌که پول در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. گراهام افزود، چند نفر این‌جا می‌خواهند تحت حاکمیت طالبان زندگی کنند؟ اگر می‌گویید نه، پس به آن‌هایی که اگر می‌توانستند می‌گفتند نه، کمک کنید.

پیش‌تر امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری نیز از شیوه تعامل غرب با طالبان انتقاد کرده بود و گفته بود که جامعه جهانی با این سیاست که در مقابل طالبان در پیش گرفته است باعث تقویت تروریزم در افغانستان و جهان می‌شود.

صالح: جامعه جهانی به تروریسم در افغانستان پاداش می‌دهد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x