صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تنش‌های پی‌درپی امریکا و چین بر سر تایوان؛ دو رزم‌ناو امریکایی از تنگه تایوان عبور می‌کنند

نخستین بار پس از دیدار مناقشه‌برانگیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از جزیره تایوان که به تنش میان امریکا و چین دامن زد، دو کشتی جنگی نیروی دریایی امریکا صبح امروز یک‌شنبه 28 اگست، از راه آب‌های بین‌المللی به تنگه تایوان رسیده‌اند و در حال عبور از آن هستند.

نخستین بار پس از دیدار مناقشه‌برانگیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از جزیره تایوان که به تنش میان امریکا و چین دامن زد، دو کشتی جنگی نیروی دریایی امریکا صبح امروز یک‌شنبه 28 اگست، از راه آب‌های بین‌المللی به تنگه تایوان رسیده‌اند و در حال عبور از آن هستند.

پیک‌آفتاب: نیروی دریایی امریکا با تایید این خبر اعلام کرد که عملیات عبور رزم‌ناوهای چانسلورزویل و آنتیتم از یک کریدور در تنگه تایوان بین 8 تا 12 ساعت طول می‌کشد و امریکا آگاه است که ارتش چین به دقت آن‌ها را رصد می‌کند.

نیروی دریایی امریکا افزوده که این عملیات نشان‌گر «تعهد» این کشور به آزادی دریانوردی و باز بودن اقیانوس‌‌های هند و آرام است.

عبور کشتی‌های جنگی امریکا و کشورهای هم‌پیمان آن مانند بریتانیا و کانادا از تنگه چین در سال‌های گذشته نیز با خشم چین روبه‌رو شده بود، اما از زمان سفر چهار هفته پیش نانسی پلوسی به تایوان، تنش میان امریکا و چین تشدید شده است.

در همین حال، وزارت دفاع تایوان گفته است که کشتی‌ها در جهت جنوب حرکت می‌کنند و نیروهای آن‌ها در حال رصد اتفاقات بوده و “وضعیت عادی است”.

چین دیدار رئیس مجلس نمایندگان امریکا از جزیره تایوان را که به‌رغم هشدارهای شدید بیجینگ انجام شد، مداخله در امور داخلی نامید، زیرا تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، نه یک کشور مستقل.

با این حال، در پایان سفر پلوسی نیز یک هیئت دیگر از قانون‌گذاران امریکایی به تایوان رفتند و ارتش چین با انجام تمرینات بیش‌ترِ دریایی در نزدیکی تایوان به آن سفر واکنش نشان داد.

سناتور مارشا بلک‌برن، عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح در مجلس سنا، نیز آخر هفته گذشته با نادیده گرفتن فشارهای چین به تایوان سفر کرد.

دولت جو بایدن تاکید کرده است که سفر اعضای کانگرس به تایوان امری عادی است که نباید به تنش بین واشنگتن و بیجینگ بینجامد، اما چین همواره هشدار داده که ممکن است به کاربرد زور برای به دست گرفتن کنترل تایوان اقدام کند.

بیجینگ با هر اقدامی از جانب کشورها که به منزله به رسمیت شناختن استقلال تایوان یا مشروعیت بخشیدن به آن باشد، قاطعانه مخالفت می‌کند. در همین راستا، وزارت خارجه چین نیز 27 ماه اسد، درباره گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی امریکا و تایوان به واشنگتن هشدار داد.

تایوان قبل از الحاق این جزیره به امپراتوری جاپان در سال 1895، بخشی از خاک چین بوده، اما نظام جمهوری خلق چین که در سال 1949 تاسیس شد، هیچ‌گاه بر تایوان حکومت نکرده است.

تایوان با تاکید بر این موضوع تاریخی و سیاسی می‌گوید که 23 میلیون مردم ساکن این جزیره باید خودشان آینده خود را رقم بزنند.

این در حالی مطرح می‌شود که تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان روز سه‌شنبه 23 اگست، در دیدار با هیئتی از موسسه هوور دانشگاه استنفورد امریکا گفت: “شش دهه پیش که ارتش چین جزایر تایوان را بمباران کرد، ما با آن‌ها مقابله کردیم و هنوز مصمم به دفاع از خود هستیم”.

رئیس جمهور تایوان: قبلاً با چین مقابله کردیم و هنوز مصمم به دفاع هستیم

تایوان: چین از انجام مانور نظامی برای حمله استفاده می‌کند

تایوان به مانورهای نظامی چین هشدار داد

تایوان: چین حمله نظامی به این جزیره را شبیه‌سازی نموده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x