صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تلویزیون ترکیه: امریکا با رهایی ذخایر منجمد شده افغانستان از طریق یک بانک سویسی موافق است

تی‌آرتی، تلویزیون دولتی ترکیه به نقل از منابع خود گزارش داد که واشنگتن براساس برنامه‌ای می‌خواهد تا ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر ارزی منجمد شده افغانستان را به بانک سوئیسی BIS بسپارد.

تی‌آرتی، تلویزیون دولتی ترکیه به نقل از منابع خود گزارش داد که واشنگتن براساس برنامه‌ای می‌خواهد تا ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر ارزی منجمد شده افغانستان را به بانک سوئیسی BIS بسپارد.

پیک‌آفتاب: این منابع گفته که دسترسی به این پول در چهارچوب یک سیستم نظارتی بی‌طرف ممکن خواهد بود. این منبع که نامی از آن برده نشده، به تی‌آرتی گفت: “هیئتی از کارشناسان بین‌المللی بر دسترسی به این پول نظارت خواهند کرد.”

گفته می‌شود که این تصمیم احتمالاً در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل و متهم شدن طالبان به پناه دادن به رهبر القاعده، گزارش‌ها حاکی از آن بود که امریکا مذاکرات بر سر رهایی ذخایر ارزی افغانستان را متوقف کرده است.

رویترز به نقل از سه منبع گزارش داده بود که دولت امریکا گفتگو در مورد آزادسازی میلیاردها دالر از ذخایر ارزی افغانستان را با طالبان ادامه می‌دهد.

رویترز: امریکا و طالبان گفتگوها درباره دارایی‌های منجمد شده افغانستان را ادامه می‌دهند

اکنون امریکا موافقت کرده است که بانک مرکزی افغانستان از این ذخایر استفاده کند، اما “می‌خواهد که این بانک مقررات سفت پول‌شویی و مبارزه با تمویل تروریزم را زیر نظارت یک هیئت ثالث تعقیب کند.”

گفته می‌شود که طالبان با نظارت هیئت بی‌طرف بر دسترسی به این پول‌ها موافق اند، اما می‌خواهند که صلاحیت چگونگی مصرف آن‌را داشته باشند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یک قاضی فدرال امریکا که در حال بررسی دعوای حقوقی در مورد اختصاص پول منجمد شده افغانستان برای قربانیان رویداد ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی بود، گفت که در این زمینه عجله‌ای در کار نیست.

قاضی امریکایی: تصمیم‌گیری عجولانه در مورد پول منجمد شده افغانستان، لازم نیست

قاضی امریکایی: قربانیان حملات 11 سپتمبر از دارایی‌های منجمد شده افغانستان نمی‌توانند استفاده کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x