صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تلاش برای یارگیری بیش‌تر؛ حضور هم‌زمان لاوروف، مکرون و نماینده ویژه امریکا در افریقا

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر دوره‌ای در افریقا به سر می‌برد. این سفر دیپلماتیک در حالی صورت می‌گیرد که یک هفته پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر دوره‌ای در افریقا به سر می‌برد. این سفر دیپلماتیک در حالی صورت می‌گیرد که یک هفته پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرده بود.

پیک‌آفتاب: رسانه‌ها گزارش می‌دهند که این سفرهای دیپلماتیک، تلاش دیگری برای خروج از انزوای مسکو توصیف شده و از قرار معلوم واشنگتن و پاریس نیز از توجه به قاره افریقا در یارکشی‌های تازه بین‌المللی غافل نیستند.

از سوی دیگر، کشورهای افریقایی در دهه‌های گذشته روابط متعادلی با غرب و شرق داشته‌اند. این توازن احتمالاً محصول عبور از دوران طولانی استعمارزدایی،‌ سقوط بلوک شرق، دگرگونی استراتیژی چین و نیاز افریقا به شرکای جدید برای توسعه اقتصادی، انرژی و اجتماعی بوده است.

اعضای اتحادیه افریقا که بزرگ‌ترین واردکنندگان غلات از اوکراین و روسیه به شمار می‌روند، از زمان آغاز جنگ در 24 فبروری تاکنون، از موضع‌گیری به نفع یکی از دو طرف مخاصمه اجتناب کرده‌اند.

سرگئی لاوروف از آغاز هفته تاکنون، در قاهره با رهبران مصر و کنگو دیدار کرده است. وزیر خارجه روسیه در روزهای پیش‌رو به اوگاندا و اتیوپی می‌رود. گفته می‌شود که رهبران کشورهای غرب افریقا روز چهارشنبه و همزمان با حضور لاوروف در آدیس‌آبابا با وی دیدار و گفتگو می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در همین هفته به کامرون، بنین و گینه بیسائو می‌رود. رهبران اروپایی بسیار نگرانند که کمبود واردات غلات به موج جدید گرسنگی، آشوب و در نهایت تشدید روند مهاجرت بیانجامد. ماجرای شورش در سریلانکا، یکی از فاسدترین کشورهای آسیایی نشان داد که دولت‌های ضعیف توان کنترل چالش‌های جدید و مدیریت بحران را ندارند.

هم‌ز‌مان مایک هَمِت، فرستاده ویژه امریکا؛ پس از لاوروف، با رهبران مصر و اتیوپی گفتگو خواهد کرد. در همین حال، دو مقام اتحادیه افریقا به شرط مخفی ماندن هویت‌شان به رویترز گفتند که این سفرهای هم‌زمان، پیشاپیش باعث بروز اختلاف میان رهبران منطقه‌ای برای تعیین استراتیژی سیاست بین‌المللی شده است.

دولت‌های افریقایی تاکنون به برنامه تحریم‌های امریکا، اتحادیه اروپا و هم‌پیمانانشان علیه روسیه نپیوسته‌اند. این امر با توجه با وابستگی کشورهای فقیر منطقه به غلات و انرژی روسیه کاملاً قابل فهم به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، تاریخ گواه است که خاطره تلخ استعمار اروپایی و کمک‌های بلوک شرق به جنگجویان استقلال، دهه‌ها پس از شکست کلونیزاسیون فرانسوی، بلژیکی، پرتگالی و هم‌چنین آپارتاید، هم‌چنان در ناخودآگاه جمعی مردم افریقا زنده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که تعزیرات وضع شده بر مسکو نه، بلکه جنگ روسیه در اوکراین سبب بحران مواد غذایی در جهان می‌شود.

اتحادیه اروپا: جنگ روسیه در اوکراین سبب گرسنگی در جهان می‌شود

وزیر خارجه آلمان: پوتین جهان را با خطر گرسنگی مواجه کرده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x