صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل؛ دو طرف یک‌دیگر را به حمله نظامی تهدید کردند

در پی سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به خاورمیانه و بُن‌بست مذاکرات اتمی ایران، تنش‌ها میان ایران و اسرائیل نیز شدت یافته است.

در پی سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به خاورمیانه و بُن‌بست مذاکرات اتمی ایران، تنش‌ها میان ایران و اسرائیل نیز شدت یافته است.

پیک‌آفتاب: در پی سفر یک هفته‌ای جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به خاورمیانه و بُن‌بست در مذاکرات اتمی ایران، تهران هشدار داده است که کشورهای مذاکره کننده باید زودتر تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

ایران هشدار داده است که در صورت بُن‌بست مذاکرات و تشدید تحریم‌ها، حمله نظامی علیه اسرائیل به عنوان آخرین گزینه روی میز است.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل نیز روز گذشته 26 سرطان، با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور امریکا گفت: “برای جو بایدن و کارکنانش روشن کردم که اسرائیل، مخالف توافق هسته‌ای با ایران است و در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران، حق کامل اقدام سیاسی و آزادی عملیاتی را برای خود محفوظ می‌داریم.”

در همین حال؛ کمال خرازی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، روز گذشته 26 سرطان به شبکه خبری الجزیره قطر گفت: “ایران توانایی‌ فنی ساخت بمب اتمی را دارد و اگر تاسیسات حساس ایران هدف حمله قرار گیرد، آن گاه تهران به عمق اسرائیل ضربه خواهد‌ زد.”

مشاور رهبر مذهبی ایران افزود: “تنها در چند روز، سطح غنی‌سازی یورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به سادگی می‌توانیم آن را به ۹۰ درصد برسانیم.”

کشورهای اروپایی و امریکا قبلاً ضمن ابراز نگرانی نسبت به پیش‌رفت برنامه اتمی ایران، اعلام کرده بودند که تهران تا ساخت بمب اتمی فاصله بسیار کمی دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه گذشته، متعهد شدند که از دست‌یابی ایران به سلاح‌ اتمی جلوگیری کنند.

در واکنش به این تعهد؛ محمد جواد لاریجانی، رئیس سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که امریکا و غرب در برابر ما ناتوان هستند گفت: “در سفر بایدن به اسرائیل، آن‌ها هم قسم شدند تا نگذارند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و طبیعتاً ما مطابق فتوای رهبر انقلاب و شرع اجازه نداریم تا به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله اتم برویم، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد.”

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و رئیس هیئت این کشور در مذاکرات اتمی با ایران نیز در توییتی نوشت: “داشتن توانایی به معنای تمایل یا برنامه‌ریزی نیست، ضمن آن‌که بالاترین مقامات ایران، مدت‌ها پیش به صراحت اعلام کردند که تهران قصد تولید سلاح‌های هسته‌ای را ندارد در هر صورت وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران نتیجه سیاست فشار حداکثری ترامپ و بایدن است.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x