صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بریتانیا درباره تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه تروریزم هشدار داد

کن مک کالوم، رئیس سازمان استخبارات داخلی بریتانیا هشدار داد که ممکن است افغانستان بار دیگر به پناهگاه‌ تروریستان تبدیل شود.

کن مک کالوم، رئیس سازمان استخبارات داخلی بریتانیا هشدار داد که ممکن است افغانستان بار دیگر به پناهگاه‌ تروریستان تبدیل شود.

پیک‌آفتاب: روزنامه دیلی میل با نشر گزارشی از قول رئیس استخبارات داخلی بریتانیا گفته است که ممکن است افغانستان بار دیگر پناهگاه امن تروریستان شود. کن ‌‌‌مک‌ کالوم، رئیس استخبارات داخلی بریتانیا گفته که برخی از تروریستان بریتانیایی برای سفر به افغانستان بارها تلاش نموده‌اند.

رئیس سازمان استخبارات داخلی بریتانیا (MI5) روز جمعه 18 فبروری، در برابر خطر جدید حملات تروریستی هشدار داده و گفت که تصرف دوباره قدرت در افغانستان توسط اسلام‌گرایان افراطی طالبان، گروه‌های افراطی دیگر را “ترغیب و تقویت” کرده است و سازمان‌های استخباراتی بریتانیا، در برابر “خطرهای بیش‌تر” آمادگی خواهند گرفت.

او در این خصوص تصریح کرده است: “ما کوشش برخی را برای سفر به افغانستان می‌بینیم و به همین دلیل، مراقب اوضاع هم‌راه با متحدان‌مان هستیم و وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم”.

او اما گفته که ممکن است افغانستان مانند سوریه به محل تجمع نیروهای افراطی بریتانیایی و سایر کشورها تبدیل شود. رئیس استخبارات داخلی بریتانیا افزوده است: “ما نگران شکل‌گیری شبکه‌های تروریستی در داخل افغانستان هستیم”.

درهمین حال، دبیرکل سازمان ملل نیز از حضور جنگجویان خارجی در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود. گوترش اما گفته بود که خطر گسترش تروریزم از افغانستان به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه وجود دارد.

از سوی دیگر؛ کشورهای تاجیکستان، قزاقستان و پاکستان نیز نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر روسیه هشدار داده بود که تروریزم و مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است و کشورهای همسایه از این خطر نگرانی دارند. واسلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفته بود که تغییر حکومت و واقعیت جدیدی که پس از 15 اگست در افغانستان رخ داد، نه شهروندان افغانستان‌ و نه هم جامعه بین‌المللی را به ایجاد یک کشور صلح‌آمیز و غیرقابل تقسیم عاری از خشونت، مواد مخدر و جنایت نزدیک نکرده بلکه بیش‌تر از بنیادها از هم پاشیده است.

روسیه درباره افزایش تروریزم و مواد مخدر در افغانستان هشدار داد

از جانب دیگر، دستگاه‌ اطلاعاتی امریکا نیز درباره خطر قدرت‌گیری دوباره داعش و القاعده در افغانستان هشدار داده‌ بود. جنرال مکنزی، فرمانده مرکزی نیروهای نظامی امریکا در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس گفته بود که پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، القاعده در این کشور نسبتاً رشد کرده اما طالبان بارها گفته‌اند که از افغانستان تهدیدی متوجه هیچ کشوری نیست.

مکنزی: بعد از خروج امریکا از افغانستان، القاعده از افتان به خیزان رسیده است

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر جنرال دیوید هاول پتریوس، رئیس پیشین سازمان استخبارات مرکزی امریکا (CIA) در اظهارات خود گفته بود که احترام طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌های قومی-سیاسی سبب می‌شود که اعضای تندرو و افراطی این گروه راه‌شان را جدا کرده و از بدنه طالبان منشعب شوند و به گروه‌های تندرو و افراطی مانند القاعده و داعش بپیوندند.

دیوید پتریوس: اعضای افراطی طالبان از بدنه این گروه جدا می‌شوند

نگرانی روسیه از فعالیت گروه‌های داعش و القاعده در افغانستان

رئیسی به طالبان: در برابر داعش ایستادگی کنید و گام‌های جدی بردارید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x