صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

برگزرای نشست “ساختار منطقه‌ای ضد تروریزم” با محوریت افغانستان در هند

هند نشست ویژه‌ای را با تمرکز بر وضعیت تروریزم و مقابله با آن در افغانستان برگزار کرده تا وضعیت امنیتی این کشور را بررسی کرده و راه‌حلی را ارایه نماید.

هند نشست ویژه‌ای را با تمرکز بر وضعیت تروریزم و مقابله با آن در افغانستان، برگزار کرده تا وضعیت امنیتی این کشور را بررسی کرده و راه‌حلی را ارایه نماید.

پیک‌آفتاب: روزنامه تایمز آف اندیا (Times of India) با نشر گزارشی گفته است که گفتگوهای چهار روزه امنیتی با محوریت افغانستان، تحت عنوان “ساختار منطقه‌ای ضد تروریزم” یا (RATS) در دهلی‌نو آغاز شد. این نشست در چارچوب سازمان هم‌کاری‌های شانگهای (SCO) دایر شده که به طور خاص به مسایل امنیتی و دفاعی می‌پردازد.

در این نشست که امروز دوشنبه 16 می، آغاز شد، به جز نمایندگان طالبان بقیه اعضای سازمان شانگهای حضور دارند.

کارشناسان مبارزه با تروریزم از هند، پاکستان و سایر کشورهای عضو سازمان هم‌کاری شانگهای در این نشست در مورد تقویت هم‌کاری‌ها در مبارزه با چالش‌های مختلف امنیتی-منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند و محور اصلی این نشست نیز چالش‌های امنیتی افغانستان عنوان شده است.

از سوی دیگر؛ فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند که هم‌چنان بعد از سقوط جمهوریت به کارش در هند ادامه می‌دهد گفته است: “ما انتظار داریم که این نشست، پیشنهاد راه‌حل برای تمام مسایل مهم مرتبط با وضعیت امنیتی در افغانستان را ارائه نماید”.

او در رشته توییتی نگاشته است: “من از هند به خاطر میزبانی جلسه کلیدی سازمان هم‌کاری شانگهای (SCO)، ساختار منطقه‌ای ضد تروریزم (RATS) که امروز در دهلی‌نو برگزار شد، تشکر می‌کنم. وضعیت امنیتی و انسانی در افغانستان در 9 ماه گذشته بدتر شده است.”

هند ریاست دوره‌ای ساختار منطقه‌ای ضد تروریزم سازمان هم‌کاری‌ شانگهای (RATS SCO) را از اکتبر سال گذشته به مدت یک سال به عهده دارد. کشورهای عضو سازمان هم‌کاری شانگهای؛ روسیه، چین، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبیکستان هستند. ایران جدیداً عضو این سازمان شده است. افغانستان از جمله کشورهای ناظر سازمان هم‌کاری شانگهای است.

هند از تحولات افغانستان شدیداً نگران است. روابط هند و افغانستان در 20 سال گذشته بسیار نزدیک بود و هند سرمایه‌گذاری‌های زیادی در افغانستان انجام داد. نزدیکی این دو کشور، باعث ناراحتی پاکستان بود که ادعا می‌کرد هند از خاک افغانستان علیه اسلام‌آباد استفاده می‌کند. موضوعی‌ که هم دولت هند و هم دولت افغانستان همواره آن‌را تکذیب می‌کردند.

با روی کار آمدن مجدد طالبان در 15 اگست، نگرانی عمیقی ایجاد شده است که “گروه‌های تروریستی” اسلام‌گرا در افغانستان جمع شده و کشورهای همسایه و منطقه‌ را تهدید کنند. طالبان اما تاکید کرده‌اند که به گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهد که در افغانستان فعالیت کنند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر دولت هند در بودجه سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ خود، 200 کرور روپیه هندی معادل 26 میلیون دالر کمک برای افغانستان اختصاص داده بود.

هند برای افغانستان 26 میلیون دالر اختصاص داد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x