صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اوکراین: به بزرگ‌ترین پیروزی در ضد حمله یک هفته اخیر دست یافتیم و سه شهر را آزاد کردیم

دولت اوکراین روز گذشته پنجم سپتمبر، ادعا کرد که به بزرگ‌ترین پیروزی در ضد حمله یک هفته اخیر در جبهه‌های جنوبی دست یافته است.

دولت اوکراین روز گذشته پنجم سپتمبر، ادعا کرد که به بزرگ‌ترین پیروزی در ضد حمله یک هفته اخیر در جبهه‌های جنوبی دست یافته است.

پیک‌آفتاب: هم‌زمان بر اثر قطع انتقال گاز روسیه از طریق بزرگ‌ترین خط لوله آن کشور به اروپا، شاخص قیمت گاز در بازارهای اروپا به شدت افزایش یافت و ارزش برابری یورو و پوند در برابر دالر به نازل‌ترین رقم طی دو دهه اخیر رسید.

ارزش یورو به پایین‌ترین حد خود در 20 سال اخیر رسید

در پی چند روز سکوت در مورد نتایج ضد حمله نیروهای اوکراینی در جبهه‌های جنوبی، روز گذشته مقامات این کشور تصویری از برافراشتن پرچم اوکراین در یکی از شهرهای ولایت خرسون منتشر کردند. ولایت خرسون در جنوب اوکراین و حاشیه دریای سیاه در اولین روزهای تهاجم نظامی به تصرف روسیه درآمد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین غروب یک‌شنبه چهارم سپتمبر، در پیام روزانه خود خطاب به مردم گفت که نیروهای این کشور، دو شهر در جنوب و یک شهر را در شرق کشور آزاد کرده‌اند.

تصویر برافراشتن پرچم اوکراین روی یک ساختمان ظاهراً مربوط به شهر ویسوکوپیلیا واقع در شمال ولایت خرسون است.

دولت و ارتش اوکراین تاکنون هیچ اطلاعات مشخصی از ضد حمله نیروهای این کشور منتشر نکرده و به خبرنگاران اجازه نمی‌دهند وارد این مناطق شوند. به گفته آن‌ها، هدف از این پنهان‌کاری حفظ عنصر غافل‌گیری تاکتیکی در عملیات است.

وزارت دفاع روسیه ادعا می‌کند که ‌تهاجم نیروهای اوکراین در جبهه‌های جنوبی را دفع کرده است، ولی خبرگزاری تاس از قول مقامات دست‌نشانده روسیه در خرسون گزارش داد که به دلیل وضعیت امنیتی منطقه، طرح همه‌پرسی برای الحاق خرسون به روسیه به تعویق افتاده است.

کارشناسان نظامی غربی می‌گویند به نظر می رسد که هدف اصلی ضد حمله اوکراین در ولایت خرسون، محاصره کردن نیروهای روسیه در غرب رودخانه دنیپر از طریق منهدم کردن پُل‌ها در مسیرهای تدارکاتی و مسدود کردن امکان عقب‌نشینی این نیروهاست.

اعلام بازپس‌گیری یک شهر در جبهه‌های شرقی توسط ولادیمیر زلنسکی نشان می‌دهد که ارتش اوکراین با استفاده از ضد حمله به جنوب، قصد دارد برخی از مناطق تصرف شده در سایر مناطق را بازپس بگیرد. زلنسکی در پیام روز یک‌شنبه خود هشدار داد که کشورهای اروپایی ممکن است در فصل زمستان با مشکل جدی سوخت مواجه شوند.

روسیه مدعی است که دلیل قطع انتقال گاز از طریق خط لوله «نورد استریم-1» و مسیر اصلی صادرات گاز به آلمان، مشکلات فنی ناشی از تحریم‌های غرب است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته گفت: “دلیل مشکلات مربوط به انتقال گاز تحریم‌های غرب از جلمه بریتانیا و آلمان علیه کشور ماست”.

روسیه صادرات گاز به فرانسه را به 1.5 تراوات در ماه کاهش داد

امریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند روسیه از انرژی به عنوان اسلحه استفاده می‌کند، ولی در هم‌کاری با یک‌دیگر تلاش می‌کنند انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کنند. یک مقام کاخ سفید گفت: “در نتیجه این هم‌کاری، کمبود گاز اروپا برای فصل زمستان تامین خواهد شد، ولی اقدامات بیش‌تری باید انجام شود”.

به دلیل طولانی‌تر شدن قطع انتقال گاز از طریق خط لوله «نورد استریم -1»، روز گذشته شاخص بهای گاز در بازارهای اروپایی 35 درصد افزایش یافت و احتمال کمبود و جیره‌بندی انرژی برای منازل و مراکز تولیدی در فصل زمستان بیش‌تر شد.

صادرات گاز روسیه از طریق «نورد استریم» متوقف شد

این نگرانی‌ها روی بازارهای مالی اروپا نیز تاثیر گذاشت. میانگین ارزش سهام در بازار بورس آلمان 2 درصد کاهش یافت، ارزش برابری یورو در مقابل دالر به 99 سنت سقوط کرد که نازل‌ترین رقم طی دو دهه اخیر است و ارزش برابری پوند بریتانیا در برابر دالر نیز به شدت کاهش یافت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داد که روسیه تصمیم اخیر غرب برای تعیین سقف قیمت برای واردات نفت از روسیه را تلافی خواهد کرد. نفت مهم‌ترین منبع درآمد خارجی روسیه است و براساس برخی از محاسبات، حدود 35 درصد از بودجه دولت روسیه را تامین می‌کند.

نخست وزیر اوکراین روز گذشته، بار دیگر از اتحادیه اروپا خواست اسلحه و تجهیزات نظامی بیش‌تری در اختیار این کشور قرار دهند و پیشنهاد داد که اوکراین با کمک در زمینه انتقال گاز می‌تواند به کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به گاز صادراتی روسیه کمک کند.

این در حالی مطرح می‌شود که روسیه در شرایط کنونی از کاهش تولید نفت اوپک پلاس (OPEC Plus) حمایت نخواهد کرد و به این ترتیب به نظر نمی‌رسد در نشست روز دوشنبه پنجم سپتمبر این گروه، تغییری در میزان تولید نفت اعضای اوپک و کشورهای هم‌سو ایجاد شود.

وال‌استریت ژورنال: روسیه از کاهش تولید نفت حمایت نمی‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x