صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اوچا: دسترسی دختران به آموزش نیاز جدی افغانستان است

رئیس بخش هم‌آهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان با اشاره به روز بین‌المللی قابله‌ها، یک بار دیگر بر اهمیت آموزش زنان و دختران در این کشور تاکید کرده است.

رئیس بخش هم‌آهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان با اشاره به روز بین‌المللی قابله‌ها، یک بار دیگر بر اهمیت آموزش زنان و دختران در این کشور تاکید کرده است.

پیک‌آفتاب: رئیس بخش هم‌آهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان (اوچا)، از بسته بودن لیسه‌ها به روی دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

ایزابل موسارد کارلسن، رئیس بخش هم‌آهنگی‌ کمک‌های بشردوستانه‌ای این سازمان در توییترش نگاشته است که دختران دانش‌آموز و دانشجوی امروز؛ داکتران، قابله‌ها، آموزگاران و انجنیران فردا هستند.

وی تاکید کرده که دسترسی به تحصیلات متوسطه و عالی برای دختران و زنان هم یک موضوع حقوق بشری و هم نیاز جدی برای آینده افغانستانی‌ها است.

با گذشت چند ماه از آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان، هنوزهم دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم‌اند. با وجود تقاضای مکرر جامعه جهانی درباره بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران، طالبان تاکنون در این باره تصمیم نگرفته‌اند.

از سوی دیگر؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که طالبان درباره بازگشایی مکتب‌های دخترانه به زودی تصمیم خواهند گرفت.

مجاهد گفته است: “موضوع تعلیم دختران زیر کار و بحث است. امیدواری وجود دارد که این موضوع به زودی حل گردد، چون یک نیاز است”.

سخنگوی طالبان تاکید کرده که آنان مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات صحی و ساخت مکتب‌ها دارد و آنان خواستار کمک از جامعه جهانی و کشورهای همسایه‌اند.

در همین حال، وزارت صحت عامه می‌گوید که 35 هزار قابله در افغانستان ثبت شده‌اند، اما به خاطر محدودیت‌هایی که این وزارت با آن روبه‌رو است، تنها برای 6 هزار قابله در سراسر افغانستان زمینه کار فراهم است.

افغانستان در حالی با کمبود زنان آموزش دیده و زنان کارمند صحی مواجه است که به تازگی صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPI) در گزارشی از بدتر شدن وضعیت مادران در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد گفته است که افغانستان با 638 مورد مرگ‌ومیر مادران در هر 100 هزار ولادت زنده، یکی از کشورهای با بلندترین میزان مرگ‌ومیر مادران در حوزه آسیا و اقیانوسیه است.

این در حال مطرح می‌شود که پیش‌تر نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان افغانستان گفته بود که در مورد بازگشایی مکتب‌های دخترانه و حفظ امنیت هزاره‌ها با رهبران کشورهای اسکاندیناوی به توافق رسیده‌اند.

تاکید نماینده ویژه امریکا به بازگشایی مکاتب دخترانه و حفظ امنیت هزاره‌ها

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x