صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

انفجار در بورکینافاسو، 59 کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت

بر اساس گزارش‌ها، در اثر یک انفجار قوی روز گذشته 21 فبروری، در نزدیکی یک معدن طلا در جنوب غرب بورکینافاسو، 59 نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ها، در اثر یک انفجار قوی روز گذشته 21 فبروری، در نزدیکی یک معدن طلا در جنوب غرب بورکینافاسو، 59 نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شدند.

پیک‌آفتاب: رادیو تلویزیون بورکینافاسو (RTB) از قول مقام‌های منطقه‌ای گزارش داده است که این انفجار در قریه موسوم به «Gbomblora» رخ داده است. بنا به گزارش‌ها، این انفجار ناشی از انفجار مواد کیمیایی که در محل ذخیر شده، بوده است. از این مواد کیمیایی، در تصفیه طلا استفاده می‌شود.

از سوی دیگر سانسان کامبو، جنگل‌بانی که در زمان انفجار در محل بود، در یک تماس تلفنی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است: “من همه جا اجساد را دیدم، وحشتناک بود.” کامبو تصریح کرده است: “انفجار نخست ساعت 2 پس از چاشت به وقت محلی رخ داد و به تعقیب آن چندین انفجار دیگر به وقوع پیوست که ویرانی‌هایی نیز برجای گذاشته است”.

بورکینافاسو، سریع‌ترین تولید کننده طلا در افریقا است و در حال حاضر پنجمین تولیدکننده بزرگ این قاره به شمار می‌رود، طوری‌که طلا مهم‌ترین صادرات این کشور نیز می‌باشد.

صنعت استخراج طلا در این کشور، 1.5 میلیون نفر را در این کشور استخدام کرده و در سال 2019 ارزش آن به دو میلیارد دالر امریکایی می‌رسید.

در سال‌های اخیر، استخراج معادن کوچک طلا در مناطقی مانند «Gbomblora» رو به افزایش بوده و نزدیک به 800 معدن طلا در سراسر این کشور وجود دارد.

به گفته انستیتوت مطالعات امنیتی واقع در افریقای جنوبی، بخش اعظم طلای بورکینافاسو به کشورهای همسایه توگو، بنین، نایجریا و گانا قاچاق می‌شود.

از جانب دیگر، گروه‌های تندروان وابسته به دولت اسلامی یا داعش و القاعده نیز معادن کوچک این کشور را مورد استفاده قرار می‌دهند. داعش و القاعده از سال 2016 بدین‌سو حملات‌ تخریبی‌شان را در بورکینافاسو نیز انجام می‌دهند و این کشور را دست‌خوش ناآرامی‌ها نیز کرده است.

در همین حال، گزارش‌ها می‌رساند که گروه‌های تندرو از معدن‌چیان اخاذی می‌کنند و از پول جمع‌آوری شده برای خود جنگجو استخدام می‌نمایند تا در عملیات‌های گوناگون از آنها بهره برند. کارشناسان معادن اما به این باورند که معادن کوچک در مقایسه با معادن صنعتی دارای مقرارت کم‌تر هستند و به همین دلیل،‌ می‌توانند با خطرات بیش‌تر معروض شوند.

این در حالی است که بورکینافاسو به دلیل وضعیت اقتصادی و حقوق بشری با نگرانی‌های داخلی و خارجی و اتهاماتی مبنی بر دست داشتن در قاچاق الماس مواجه است و به لحاظ استندرهای افریقای غربی نیز فقیر محسوب می‌شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x