صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اندونیزیا: رهبران چین و روسیه در نشست گروه 20 شرکت می‌کنند

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونیزیا در صحبت با یک رسانه امریکایی گفته که ولادیمیر پوتین و شی‌جین پینگ، رهبران روسیه و چین در نشست کشورهای گروه 20 که قرار است اواسط ماه نوامبر، در شهر بالی اندونیزیا برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونیزیا در صحبت با یک رسانه امریکایی گفته که ولادیمیر پوتین و شی‌جین پینگ، رهبران روسیه و چین در نشست کشورهای گروه 20 که قرار است اواسط ماه نوامبر، در شهر بالی اندونیزیا برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

پیک‌آفتاب: جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونیزیا روز گذشته 19 اگست، در صحبت با خبرگزاری بلومبرگ تصریح کرده است:”شی‌جین پینگ خواهد آمد و رئیس جمهور پوتین نیز به من گفته است که خواهد آمد”.

حضور رهبران روسیه و چین در این نشست می‌تواند فرصتی برای گفتگوی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با قدرت‌های رقیب به ویژه در مورد مسائل بحرانی و تنش‌آفرین نظیر اوکراین و تایوان باشد. دولت چین تاکنون به شکل رسمی شرکت رئیس جمهور این کشور در نشست بالی را تایید نکرده و شی‌جین پینگ از زمان شروع همه‌گیری کووید-19، به خارج چین سفر نکرده است.

رهبر روسیه نیز در پی تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، به شدت منزوی شده و تنها سفرهای خارجی او در ماه‌های اخیر به ایران و کشورهای سابق اتحاد شوروی بوده است.

کاخ کرملین در ماه جون، اعلام کرد که پوتین دعوت رئیس جمهور اندونیزیا را پذیرفته و اگر محدودیت‌های مربوط به کرونا اجازه دهد، حتماً در نشست سران گروه 20 شرکت خواهد کرد.

رهبران چین و امریکا در گفتگوی تلفنی ماه جون، در مورد اولین ملاقات دو طرف پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید توافق کردند، ولی زمان و مکان این دیدار هنوز مشخص نشده است.

یک سخنگوی کاخ سفید از برنامه دقیق جو بایدن در طول سفر به اندونیزیا، اظهار بی‌اطلاعی کرد ولی افزود: “به نظر ما اگر ولادیمیر پوتین در نشست گروه 20 شرکت کند؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز باید در این نشست حضور داشته باشد”.

اوکراین عضو گروه 20 نیست، ولی دولت اندونیزیا می‌گوید که زلنسکی را دعوت کرده و او نیز اعلام کرده است که حداقل به شکل مجازی در این نشست شرکت می‌کند.

اندونیزیا که ریاست دوره‌ای گروه 20 را بر عهده دارد، از سوی قدرت‌های غربی تحت فشار قرار گرفت تا ولادیمیر پوتین را دعوت نکند، ولی دولت اندونیزیا بی‌طرفی خود را حفظ کرده و رئیس جمهور این کشور در ماه اپریل، از کی‌ف و مسکو دیدار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اندونیزیا پس از انتشار مصاحبه رئیس جمهور این کشور گفت: “رهبران چین و روسیه دعوت ما را دریافت کرده و گفته‌اند که در این نشست شرکت خواهند کرد. ما امیدواریم که شرکت کنند”.

ماه گذشته، اکثر شرکت‌کنندگان در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه 20، تهاجم نظامی به اوکراین را محکوم کردند و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به این اقدام، نشست را ترک کرد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای اشتراک در نشست سران گروه 20 از سوی اندونیزیا دعوت شدند. قرار است این نشست در ماه نوامبر امسال برگزار شود.

پوتین و زلنسکی به اجلاس سران گروه 20 دعوت شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x