صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا:‌ پول نقد به منظور کمک‌های بشردوستانه می‌تواند به افغانستان انتقال یابد

وزارت خزانه‌داری امریکا روز چهارشنبه 2 فبروری، گفت که بانک‌های بین‌المللی می‌توانند به مقاصد بشردوستانه و بدون ترس از تحریم امریکا علیه طالبان، به افغانستان پول انتقال دهند.

وزارت خزانه‌داری امریکا روز چهارشنبه 2 فبروری، گفت که بانک‌های بین‌المللی می‌توانند به مقاصد بشردوستانه و بدون ترس از تحریم امریکا علیه طالبان، به افغانستان پول انتقال دهند.

پیک‌آفتاب: وزارت خزانه‌داری امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که موسسات کمک‌رسانی نیز می‌توانند معاش آموزگاران و کارمندان صحی را که در سکتور عامه کار می‌کنند، پرداخت نمایند. در این اعلامیه آمده که بریان نیلسن، معاون وزارت خزانه‌داری امریکا در امور تروریسم و استخبارات مالی، روز چهارشنبه 2 فبروری، با رهبران سازمان‌های غیرحکومتی در مورد ادامه کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان صحبت نموده است.

نیلسن طرحی را با رهبران سازمان‌های غیرحکومتی شریک ساخت که شامل انتقال مواد غذایی، حمایت از شفاخانه‌های حکومتی، ‌پرداخت معاش آموزگاران، پرداخت معاش کارمندان بخش صحی،‌ حمایت از سیستم آبرسانی و انتقال پول می‌شود.

اما نیلسن هشدار داد صرف نظر از این‌که چه مقدار پول و کمک‌های بشری برای افغانستان فراهم می‌شود،‌ این کشور به دلیل “سوء مدیریت اقتصادی طالبان” با مشکلات جدی اقتصادی و انسانی مواجه است که پی‌آمد آن “آوارگی”، “بی‌کاری” و “فقر فاحش” بوده است.

از سوی دیگر، UNHCR Afghanistan در توییتی نوشته است: “ما با شرکای بشردوستانه خود از دورافتاده‌ترین مناطق افغانستان دیدن می‌کنیم تا نیازها را ارزیابی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که کمک‌ها در وسط زمستان تلخ به افغانستانی‌های آسیب پذیر می‌رسد”.

این در حالی است که پیش‌تر مشاور امنیت ملی امریکا گفته بود که امریکا قصد دارد ارسال کمک‌های بشردوستانه خود به افغانستان را افزایش دهد.

افزایش کمک‌های بشردوستانه امریکا برای افغانستان

از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری امریکا طرحی را ارایه کرده که بر اساس آن، فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه از فهرست تعزیرات امریکا بر افغانستان، معافیت حاصل کرده بود.

افزون بر آن، انتونیو گوترش، دبیر عمومی سازمان ملل به تاریخ 26 جنوری، گفته بود که افغانستان به دلیل مواجه بودن میلیون‌ها جمعیت با گرسنگی مفرط و عدم دست‌رسی به خدمات صحی، آموزشی و اجتماعی روبه‌رو بوده که همه فقط “در نخ باریک آویزان” است و این کشور در آستانه فروپاشی تمام عیار قرار دارد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هم‌آهنگ کننده کمک‌های اضطراری در توییتی گفته است: “16.5 میلیون زن و کودک در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. بشردوستان به فراهم کردن غذا، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، فرصت‌های معیشتی و خدمات حفاظتی ادامه می‌دهند. آن‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت و هم‌بستگی ما نیاز دارند”.

بر اساس اعلامیه وزارت خزانه‌داری امریکا، بانک‌ها می‌توانند پول‌هایی که برای انجام فعالیت‌های بشردوستانه به مصرف می‌رسد، به افغانستان بفرستند.

از سوی دیگر، تحقیق خبرگزاری پیک‌آفتاب نشان می‌دهد که کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان در دوره حاکمیت طالبان، به شکل نابرابر و تبعیض‌آمیز توزیع شده است. به اساس آمارهای وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان، از آغاز حاکمیت امارت اسلامی تا پایان سال 2021، بیش از 68 هزار خانواده در افغانستان، از کمک‌های نقدی و غیرنقدی جامعه جهانی برخوردار شده‌ و اقوام و مناطق مشخص از توزیع این کمک ها محروم مانده اند.

توزیع نابرابر کمک‌های بشردوستانه

این در حالی مطرح می‌شود که در توزیع کمک‌های بشردوستانه برای شهروندان افغانستان تبعیض‌های فاحش قومی مدنظر گرفته شده و تعداد کثیری از شهروندان، اقوام، ولایات و به ویژه هزاره‌ها از این کمک‌ها محروم مانده‌اند.

تبعیض فاحش قومی در توزیع کمک‌های بشردوستانه

کمک‌های بشردوستانه‌ای قزاقستان با مردم افغانستان

ارسال کمک‌های بشردوستانه قطر از طریق سازمان‌ملل به افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x