صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا و تایوان مشترکاً برای تامین امنیت سفر نانسی پلوسی کار می‌کنند

در حالی‌که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از سفر احتمالی خود به تایوان خبر داده، رسانه‌ها از تمهیدات مشترک امریکا و تایوان برای محافظت از این مقام ارشد امریکایی و تامین امنیت تایوان از ترس چین، خبر دادند.

در حالی‌که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از سفر احتمالی خود به تایوان خبر داده، رسانه‌ها از تمهیدات مشترک امریکا و تایوان برای محافظت از این مقام ارشد امریکایی و تامین امنیت تایوان از ترس چین، خبر دادند.

پیکآفتاب: واشنگتن پست با نشر گزارشی می‌نویسد که ارتش امریکا در حال بررسی حرکت کشتی‌های هواپیمابر یا ارسال جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان است.

از سوی دیگر، تایوان نیز از برگزاری مانور نظامی در روز گذشته 25 جولای، خبر داد. در همین حال، اسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که ارتش تایوان مانور نظامی حمله هوایی را برگزار کرد و نیروی زمینی این جزیره نیز تمرینات دفاعی برگزار نمود.

این تحرکات نظامی هم‌زمان با نگرانی‌ها در مورد واکنش قهرآمیز چین به سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان است. در حالی‌که هیچ ارتباط مستقیمی بین تهدیدات چین و تحرکات دفاعی تایوان وجود ندارد، اما احتمال وقوع بحران مجدد در «تنگه تایوان» که کانون باالقوه برای درگیری بوده و می‌تواند کل منطقه را در بر گیرد، وجود دارد.

بنا به گزارش‌های این منابع، به دنبال برگزاری این مانور نظامی، زنگ حمله هوایی در تایپه، پایتخت تایوان به صدا درآمده و پولیس مردم را به پناهگاه‌ها هدایت کرده و سرک‌ها خالی و دکان‌ها بسته شدند.

در پیوند به این مسئله پیش‌تر امریکا گفته بود که تنگه جداکننده تایوان از چین، یک آب‌راه بین‌المللی است. امریکا بار دیگر ادعای بیجینگ برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتیژیک را زیر سوال برد و گفت که از تایوان حمایت می‌کند. رویترز با نشر گزارشی به نقل از وزارت خارجه چین نوشته بود که این کشور “حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر روی تنگه تایوان” دارد. وزارت خارجه چین در این گزارش تصریح کرده بود که برخی از کشورهای خاص، تنگه تایوان را «آب‌راه بین‌المللی» می‌نامند، ادعایی که نادرست است و ما آن‌را محکوم می‌کنیم.

امریکا: تنگه تایوان آب‌راه بین‌المللی است؛ چین: این ادعای دروغ را محکوم می‌کنیم

در همین حال؛ کو ون جه، شهردار تایپه با اشاره به نگرانی‌ها مبنی بر وقوع درگیری گفته است: “در سال‌های اخیر، هواپیماهای نظامی چین مکرراً تایوان را مورد آزارواذیت قرار داده‌اند، همه این چیزها باعث می‌شود که اهمیت هوشیاری در زمان صلح را درک کنیم و در صورت وقوع جنگ باید آماده باشیم.”

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر نیویارک تایمز به نقل از منابع نوشته بود که امریکا با توجه به تجربه تامین تجهیزات اوکراین، تایوان را تسلیح می‌کند. نیویارک تایمز با نشر گزارشی گفته بود که ایالات متحده در تلاش برای بازسازی سیستم دفاعی تایوان با استفاده از تجربه تجهیز اوکراین به تسلیحات است.

نیویارک تایمز: امریکا تایوان را تجهیز و مسلح می‌سازد

از سوی دیگر، نانسی پلوسی زمان و یا حتی این‌که چه زمانی به این کشور سفر خواهد کرد را تایید نکرده؛ اما جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هفته گذشته به خبرنگاران گفت که مقامات نظامی ایالات متحده معتقدند چنین سفری ایده خوبی نیست.

بیجینگ، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات امریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. معاون وزیر خارجه چین پیش‌تر اعلام کرد اگر امریکا با کارت تایوان بازی کند «واشنگتن» با پی‌آمدهای غیرقابل تصوری روبه‌رو خواهد شد و بیجینگ با تحریم‌هایی شبیه به تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود.

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

اخیراً دولت امریکا لایحه صدها میلیارد دالری بودجه نظامی امریکا را امضا کرد که بخش چشم‌گیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

در همین راستا؛ ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) اخیراً گفته است که چین از نزدیک درگیری روسیه در اوکراین را زیر نظر دارد و همین امر بر محاسبات سران بیجینگ در مورد تایوان تاثیر می‌گذارد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر ارتش چین روز 20 جولای، گفت که امریکا در تنگه تایوان «سازنده خطرات امنیتی» است، زیرا این کشور به طور مکرر در این منطقه اقدامات «تحریک‌آمیز» انجام می‌دهد. این اظهارات ارتش چین پس از آن بیان شد که یک کشتی جنگی امریکا از مناطق حساس آبی در نزدیکی تنگه تایوان عبور کرد.

چین: امریکا در تنگه تایوان خطرات امنیتی ایجاد می‌کند

رئیس جمهور تایوان از چین خواست به «ماجراجویی نظامی» پایان دهد

واشنگتن به بیجینگ: حمله چین به تایوان، عواقب جدی در قبال دارد

مارک میلی: ارتش چین تهاجمی و خطرناک عمل می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x