صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا ورود پناهجویان افغانستانی به خاک این کشور را ممنوع کرد

دولت امریکا ورود پناهجویان افغانستانی به خاک این کشور از طریق پروسه‌های "حفاظت بشردوستانه" را ممنوع کرد.

دولت امریکا ورود پناهجویان افغانستانی به خاک این کشور از طریق پروسه‌های “حفاظت بشردوستانه” را ممنوع کرد.

پیک‌آفتاب: آکسیوس (Axios) در مقاله‌ی تازه‌ی خود گفته است که دولت امریکا شروع به ممانعت از ورود شهروندان افغانستان به خاک این کشور کرده است. شهروندان افغانستان که طی پروسه “حفاظت بشردوستانه” از کشور خارج شده بودند و قرار بود از این طریق در امریکا مسکن‌گزین شوند.

حفاظت بشردوستانه، روندی است که افراد “به دلیل خشونت‎های گسترده و در معرض آسیب” می‌توانند از آن بهره ببرند.

آکسیوس در مقاله خود می‌گوید که دو مقام دولتی امریکا گفته است که این برنامه فقط برای کسانی طراحی شده است که در “شرایط نامناسب” قرار دارند و نمی‌توانند منتظر اسکان مجدد به‌ عنوان پناهنده باشند.

طبق متن مقاله، نهادهای دولتی امریکا سالانه حدود 2 هزار درخواست برای ورود به این برنامه دریافت می‌کنند و اخیراً این نهادها به دلیل شرایط ناگوار افغانستان بیش از 30 هزار درخواست دریافت کرده‌اند.

آکسیوس می‌نگارد که امیلی هورن، سخنگوی آژانس امنیت ملی امریکا گفته است که از تابستان تاکنون بیش از 100 شهروند افغانستان برای ورود به این برنامه تایید شده‌اند. طبق متن مقاله، این افراد شامل کسانی می‌شود که هنوز ویزای مهاجرتی ویژه یا سایر راه‌حل‌های قانونی را دریافت نکرده‌اند.

طبق گزارش منتشر شده، حدود 5 هزار نفر از افرادی که از افغانستان تخلیه شده‌اند، شهروندان امریکایی هستند. علاوه بر افراد، 75 هزار نفر از شهروندان افغانستان از این پروسه سود جسته که برخی از آنها می‌توانند ویزه ویژه دریافت کنند، زیرا خود یا اعضای خانواده آنها در افغانستان به شهروندان امریکایی کمک کرده‌اند. این افراد در حالی از این امتیاز استفاده می‌کنند که اعضای خانواده‌شان شهروندان امریکایی یا دارندگان گرین کارت هستند و یا از فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه به حساب می‌آیند.

مقاله می‌افزاید که تقریباً 35 هزار پناهجوی افغانستانی در پایگاه‌های نظامی امریکا در بیرون از افغانستان، حدود 36 هزار آن در امریکا اسکان شده و 3.2 هزار افغانستانی دیگر در انتظار تخلیه هستند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیشتر هوگو لورنس، سفیر پیشین امریکا در افغانستان در مصاحبه‌ی خود گفته بود که دولت امریکا در قبال مردم افغانستان به تعهد خود عمل نکرد و به مردم این کشور خیانت نمود.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان: به شهروندان افغانستان خیانت کردیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x