صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: روند انتقال افغانستانی‌های در معرض خطر را تسریع می‌کنیم

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که در تلاش تسریع روند طی مراحل و انتقال افغانستانی‌های در معرض خطر است، اما به دلایل امنیتی جزئیات آن را فاش نمی‌کند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که در تلاش تسریع روند طی مراحل و انتقال افغانستانی‌های در معرض خطر است، اما به دلایل امنیتی جزئیات آن را فاش نمی‌کند.

پیک‌آفتاب: سخنگوی وزارت خارجه امریکا به صدای امریکا گفت: “ما تلاش می‌کنیم تا راه مصئونی را برای شهروندان امریکا، دارندگان اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) ، دارندگان ویزه ویژه مهاجرت و شرکای افغانستانی و اعضای واجد شرایط خانواده‌های‌شان که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، تسهیل کنیم”.

سخنگوی این وزارت افزود که آنان منابع خود را برای طی مراحل سریع‌تر افغانستانی‌های واجد شرایط به ویژه دارندگان ویزه ویژه مهاجرت (SIV) در خارج از امریکا افزایش داده‌اند. به گفته او این اقدامات رسیدگی به الزامات مهاجرت و اسکان مجدد را به حداکثر آن می‌رساند.

اما او افزود: “تمام پناهجویان عازم امریکا هم‌چنان تحت بررسی‌های گسترده‌ای امنیتی بیوگرافیک و بایومتریک قرار می‌گیرند که توسط مجریان قانون و ادارات مبارزه علیه تروریزم و استخباراتی صورت می‌گیرد”.

امریکا سال گذشته کمک‌های اسکان مجدد را 1.2 میلیارد دالر افزایش داد و تاسیسات طی مراحل پناهجویان از جمله کمپ السیلیه در دوحه را گسترش داد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که نوآوری‌های مربوط به رسیدگی به پناهندگان در کمپ السیلیه، زمان اقامت پناهجویان در این کمپ را «به گونه چشم‌گیری» کوتاه کرده و اکثر افراد که اسنادشان منظور می‌شود، در جریان 30 الی 60 روز کمپ را ترک می‌کنند.

او افزود که برای طی مراحل متحدان افغانستانی در سایر کشورهای ثالث و بهبود سیستم اسکان مجدد در امریکا، تلاش جریان دارد و تنها چیزیی‌که تغییر نخواهد کرد، “تعهد ما به حفظ مصئونیت امریکایی‌ها است”.

در همین حال، مقامات امریکایی در ماه مارچ به واشنگتن پست گفته بودند که حدود هفت هزار افغانستانی در پایگاه‌های امریکا در انتظار اسکان مجدد هستند، اما سخنگوی وزارت خارجه در این مورد چیزی نگفت.

از سوی دیگر، نهاد‌های امدادرسان می‌گویند که افغانستانی‌هایی که به امریکا منتقل شده‌اند، در مورد آینده افغانستانی‌هایی هشدار می‌دهند که در معرض خطر بوده و در افغانستان گیرمانده‌اند.

راین مورو، رئیس موسسه «پروژه آزادی افغانستان» به رسانه‌ها گفت: “ما در تلاش هستیم تا فرصت‌های تخلیه را پیدا کنیم، اما تاکنون موفق نشده‌ایم”.

مورو گفت که برخی از افرادی از افغانستان فرار می‌کنند و به ایران و پاکستان می‌روند، اما در آن‌جا خود را در شرایط «وحشت‌ناکی» می‌یابند. او افزود: “آن‌ها اغلباً مورد ضرب‌وشتم و شکنجه قرار می‌گیرند و سپس به افغانستان بازگردانده می‌شوند. بنابراین، این مسیرهایی نیستند که ما لزوماً برای مردم توصیه می‌کنیم، اما برخی از مردم مایل‌‌اند آن را امتحان کنند.”

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه گفت که امریکا، همسایگان افغانستان را تشویق می‌کند تا مرزهای خود را برای ورود شهروندان افغانستان باز نگه‌دارند.

یک سال پس از خروج پر از هرج‌ومرج و مرگ‌بار نیروهای امریکایی از افغانستان، هنوز هم نظریات و ارزیابی‌های متفاوتی در این مورد در امریکا وجود دارد که عمدتاً منشا حزبی دارد.

منتقدان عملیات تخلیه بیش از 124 هزار شهروند امریکا، افغانستانی‌های هم‌کار با نیروهای امریکایی و سایرین در ماه اگست 2021، را به عنوان برنامه‌ریزی ضعیف و اجراات بد محکوم می‌کنند و به این عقیده‌اند که خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، بیان‌گر عدم تعهد امریکا به کشورهای شرق‌میانه و عدم تمایل این کشور به ایستادن در کنار شرکایش در هنگام نیاز است.

اما حامیان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان استدلال می‌کنند که زمان پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا فرا رسیده بود و ماندن نیروها در افغانستان جان آنان را در خطر می‌انداخت و سود چندانی نداشت.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام وزارت خارجه امریکا نوشته بود که حداقل 62 هزار شهروندان افغانستان که مستحق پناهندگی در امریکا می‌باشند، هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند.

امریکا: 62 هزار شهروندان مستحق پناهندگی امریکا در افغانستان باقی مانده‌اند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x