صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا بانی جنگ و مانع صلح در اوکراین

گلوبل تایمز نوشته‌ است که بُرد و باخت اوکراین در جنگ برای امریکا مهم نیست و ایالات متحده صرفاً به دنبال دسترسی به اهداف و منافع خود است. روزنامه می‌نگارد که امریکا "سیاست خودخواهانه‌ای" را اتخاذ کرده و با ارسال تسلیحات بیش‌تر به کی‌ف، موجب طولاتی‌تر شدن جنگ می‌شود.

گلوبل تایمز نوشته‌ است که بُرد و باخت اوکراین در جنگ برای امریکا مهم نیست و ایالات متحده صرفاً به دنبال دسترسی به اهداف و منافع خود است. روزنامه می‌نگارد که امریکا “سیاست خودخواهانه‌ای” را اتخاذ کرده و با ارسال تسلیحات بیش‌تر به کی‌ف، موجب طولاتی‌تر شدن جنگ می‌شود.

پیک‌آفتاب: گلوبل تایمز با نشر گزارشی نوشته که به نظر می‌رسد جنگ روسیه اوکراین پایانی ندارد. از ابتدای این جنگ، امریکا تسلیحات سنگین و پیش‌رفته به اوکراین ارسال کرده و این روند هم‌چنان ادامه دارد و موجب تشدید این وضعیت شده است.

گزارش تصریح می‌کند که امریکا قطعاً می‌داند که با طولانی‌تر شدن درگیری میان این دو کشور می‌تواند به اهداف خود برسد. تا زمانی‌که روسیه و اوکراین به صلح نرسند، روسیه تضعیف می‌شود و با بلاتکلیفی بیش‌تری روبه‌رو خواهد شد که در این صورت پَله ترازو به نفع واشنگتن سنگین‌تر خواهد بود.

در همین حال؛ ژو لیانگ، کارشناس روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات بین‌المللی بیجینگ به گلوبل تایمز گفته است که هدف امریکا از ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین تغییر کرده است. او افزوده است: “امریکا درخصوص کمک‌ به اوکراین از هدف اصلی خود دور شده است. در واقع، امریکا منافع ملی خودش را در نظر می‌گیرد و کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین با هدف استراتیژیک آن یعنی مبارزه برای قدرت جهانی تنظیم شده است.”

گزارش توضیح می‌دهد که “خودخواهی” همیشه یکی از نمادهای سیاست خارجی امریکا بوده و درگیری مداوم اوکراین بهترین مثال آن است. ایالات متحده با چنین رویه‌ای، مسئولیت توسعه کشورهای به اصطلاح “متحد” را به گردن نمی‌گیرد و حتی به مردم این کشورها هم فکر نمی‌کند. هم‌زمان با درگیری اوکراین و ادامه این بحران، امریکا به جای این‌که نقش کلیدی را درخصوص حل‌وفصل اختلافات ایفا نماید، برعکس آتش این درگیری‌ها را شعله‌ورتر می‌کند و مانع رسیدن صلح میان روسیه و اوکراین می‌شود. به عبارت دیگر، امریکا از بحران اوکراین سوءاستفاده می‌کند تا هژمونی خود در جهان را حفظ کند.

گزارش در بخش دیگر تحلیل می‌کند که رهبری جهانی امریکا از پیش متزلزل شده است. خروج امریکا از سوریه، افغانستان و همین درگیری و جنگ اوکراین همه بیان‌گر این است که این کشور صرفاً به دنبال منافع و هژمونی خود است.

از سوی دیگر، گزارش می‌افزاید که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه طی مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی Russia 1 هشدار داد اگر امریکا موشک‌های دوربُرد به کی‌ف ارسال کند، روسیه به اقدام علیه “اهداف جدید” خواهد پرداخت. پوتین خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات به کی‌ف، صرفاً این درگیری را طولانی‌تر می‌کند.

گزارش می‌گوید که پوتین اشاره‌ای نکرد که دقیقاً منظور او از “اهداف جدید” چیست. در همین حال، سونگ ژونگ‌پینگ، کارشناس نظامی مستقر در بیجینگ به گلوبل تایمز گفته است که این اهداف می‌تواند هم در داخل و هم در خارج اوکراین و حتا رویارویی با سیاست‌های امریکا باشد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یک روزنامه نگار امریکایی گفته بود که کاخ سفید در تلاش است تا جنگ در اوکراین طولانی‌تر شود. او افزوده بود که دلیل این مسئله، این است که از بحران موجود تنها صنایع نظامی امریکا نفع می‌برند و پیمان‌کاران نظامی امریکا در این مسئله نقش اصلی را دارند.

افشاگری تازه؛ تنها پیمان‌کاران نظامی امریکا از جنگ اوکراین سود می‌برند

پوتین به دردناک‌ترین نقطه اروپا ضربه زد

بقای ارتش امریکا در گرو مواد معدنی کمیاب چین

پوتین: تسلیحات ارسالی امریکا برای اوکراین را نابود کردیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x