صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افغانستان در صدر تقاضای کمک بشری 41 میلیارد دالری سازمان ملل

سازمان ملل امروز پنجشنبه دوم دسامبر، خواهان 41 میلیارد دالر کمک‌های بشری برای 183 میلیون انسان در کشورهایی شد که مردم در منازعه و فقر قرار دارند.

سازمان ملل امروز پنجشنبه دوم دسامبر، خواهان 41 میلیارد دالر کمک‌های بشری برای 183 میلیون انسان در کشورهایی شد که مردم در منازعه و فقر قرار دارند.

پیک‌آفتاب: رویترز به تازه‌گی گزارشی را به نشر رسانده است که افغانستان در صدر برنامه‌های نجات و کمک‌های بشری سازمان ملل قرار دارد؛ طوری‌که برنامه‌های کمک‌رسانی این سازمان برای مردم افغانستان در سال آینده میلادی سه برابر افزایش خواهد یافت.

رویترز تحلیل می‌کند که سازمان ملل تنها برای افغانستان که اکنون طالبان بر آن مسلط‌اند، خواهان 4.5 میلیارد دالر شده است که بیش از 10 درصد این کمک را شامل می‌شود. در این گزارش آمده که سازمان ملل گفته است که “نیازها در افغانستان بیش از حد تصور فوری است و اساساً نیازها در این کشور سر به فلک کشیده است”.

طبق گزارش رویترز، مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند که از جمله نزدیک به 40 میلیون جمعیت در افغانستان، 24 میلیون آن به کمک‌های عاجل نیاز دارند. رویترز تفصیل می‌دهد که مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند که مردم افغانستان نه‌تنها با آشوب‌های سیاسی مواجه است، بلکه با تکان‌های مکرر اقتصادی و عدم مصئونیت غذایی ناشی از خشک‌سالی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، طوری‌که خشک‌سالی مُمتد که در 27 سال گذشته در این کشور، بی‌سابقه بوده است.

در بخش دیگر از گزارش رویترز آمده است که سازمان ملل در درخواست کمک سالانه‌ای خود از کشور‌های تمویل کننده، هشدار داده است که “بدون اقدام فوری و دوامدار، سال 2022 می‌تواند برای شهروندان افغانستان به معنای واقعی فاجعه‌بار باشد.”

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل گفته است که عوامل این نیازمندی برای همه هویدا است و این نیازمندی‌ها موارد آتی را شامل می‌شود: “منازعات طولانی،‌ بی‌ثباتی سیاسی، اقتصاد‌ فروپاشیده، دولت ورشکسته، بیکاری دوامدار، بحران اقلیمی که در واقع یک بحران تازه نیست، اما مستلزم توجه بیشتر است و همه‌گیری بیماری کووید-19”.

گریفیتس گفته است که تلاش می‌کند تا از طریق بانک جهانی و سازمان ملل شرایطی را مساعد بسازد تا پول نقد وارد افغانستان شود. به گفته گریفیتس “نبود پول نقد در افغانستان مانع بزرگ برای ارایه هرگونه خدمات لازم است. امیدوارم آن را تا آخر ماه جاری به دست بیاوریم.”

از جانب دیگر، ‌دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) برای آسیا به تاریخ 29 نوامبر در پیوند به وضعیت جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود. این نهاد ابراز داشته بود که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری جهان در افغانستان در حال شکل گرفتن است.

افزون بر موارد بالا، سازمان ملل در درخواست کمک سالانه‌ای خود گفته است که قحطی برای 45 میلیون انسان در 43 کشور جهان به ویژه افغانستان در حالی به مثابه “چشم‌انداز وحشتناک” جریان دارد که تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی پیاپی موجب کاهش بیش از حد مواد غذایی شده است. بر اساس این گزارش، درخواست کمک سالانه‌ی این سازمان 17 درصد افزایش یافته است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیشتر نیز رویترز گزارشی را به نشر رسانده بود که بر اساس آن بانک جهانی 280 میلیون دالر از سرمایه‌های منجمد شده افغانستان را آزاد و مبلغ متذکره را از طریق سازمان جهانی غذا (WFP) برای شهروندان افغانستان به مصرف می‌رساند.

آزاد سازی 280 میلیون دالر پول افغانستان از سوی بانک جهانی 

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x