صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افزایش اخراج اجباری پناهجویان افغانستان از ایران

در روزهای اخیر، اخراج اجباری پناهجویان و مهاجران افغانستان از ایران افزایش یافته است.

در روزهای اخیر، اخراج اجباری پناهجویان و مهاجران افغانستان از ایران افزایش یافته است.

پیک‌آفتاب: صدها پناهجو و مهاجر افغانستانی توسط نیروی انتظامی ایران از شهرهای مختلف این کشور بازداشت شده و به شکل بی‌رحمانه‌ای روزانه اخراج می‌شوند. این افراد از وسط دو کانتینر که متعلق به نیروهای سرحدی ایران و طالبان است وارد کشور شده، طوری‌که پرچم‌های ایران و طالبان بر کانتینرها در مرز اسلام‌قلعه در حالت اهتزاز قرار دارند.

یکی از پناهجویان اخراج شده عبدالاحمد نام دارد. او 41 ساله و باشنده ولایت کاپیسا است. او پس از تحولات اخیر کشور را ترک کرد تا جهت تامین مایحتاج زندگی به ایران برود و کار کند. نیروهای امنیتی ایران او را به تازگی در شهر تهران، پایتخت ایران از سر کار با لباس کارگری بازداشت کرده و به افغانستان برگردانده است. عبدالاحمد اکنون ناگزیر است که دست خالی به خانه‌اش در ولایت کاپیسا برگردد.

او در گفتگو به رادیو آزادی از برخورد ایرانی‌ها شکایت کرده و گفته است:‌ “این کشور همسایه ما دست ما را نمی‌گیرد. در حالی‌که کشورهای غربی که همسایه ما نیستند، دست ما را می‌گیرند و به ما کمک می‌کنند. این کشور همسایه، ما را کمک نمی‌کند و بالای شهروندان افغانستان ظلم می‌کند و آن‌ها را رد مرز می‌کند”.

پناهجویان و مهاجران اخراجی افغانستان از ایران از شکنجه و اخاذی نیروهای انتظامی ایران در جریان بازداشت و مسیر انتقال به افغانستان شکایت دارند و رفتار آن‌ها را غیرانسانی می‌دانند.

یکی دیگر از پناهجویان اخراج شده ضیاءالحق نام دارد. او 25 سال سن دارد و باشنده ولایت بلخ می‌باشد که سه ماه در یک شرکت ایرانی کار کرد اما صاحب کارش به جای دادن حقوق‌اش، او را به پولیس معرفی کرده و او این‌گونه از ایران اخراج شده است. ضیاءالحق تصریح می‌کند که برخورد برخی از نیروهای امنیتی ایران با مهاجران افغانستانی “توهین‌آمیز و غیرانسانی” است. ضیاءالحق روایت دردناک از سفر به ایران دارد و این‌گونه قصه می‌کند: “وقتی کار می‌کنیم، پول ما را نمی‌دهند و همواره توهین می‌کنند. من خودم در شرکت کار کردم، اما پول مرا نداد. صاحبان کار حقوق کارگران افغانستانی را به راحتی نمی‌دهند. وقتی توسط پولیس بازاشت می‌شوند باز توهین و تحقیر می‌شوند. سربازان ایرانی در مسیر راه چندین بار از ما پول گرفتند و گفتند که شما را رسانده‌ایم و تلاشی نکرده‌ایم، پس به ما شیرینی بدهید. وقتی که از دادن پول خودداری کردیم آن‌ها در مسیر راه چندین بار به زور ما را مجبور کردند که برای آن‌ها خرید کنیم”.

از سوی دیگر، خبرها می‌رساند که در یک ماه گذشته و فصل سرد زمستان روند اخراج مهاجران افغانستانی از ایران افزایش یافته که به باور کارشناسان این امر غیرمنصفانه است، زیرا شهروندان افغانستان به دلیل فقر، بی‌کاری، فروپاشیدگی اقتصاد و بی‌دولتی وارد کشورهای همسایه می‌شوند، طوری‌که این کشورها از حضور مهاجران و پناهجویان هموار سود جسته، کشورهای‌شان آباد شده و با مزد کم از مهاجران افغانستان به عنوان نیروی کار استفاده کرده‌اند.

از جانب دیگر، عبدالله قیومی، آمر اداره مهاجرین طالبان در بندر اسلام‌قلعه گفته است که روزانه از دو هزار و 500 تا سه هزار و برخی روزها تا پنج هزار مهاجر اخراجی از ایران وارد هرات می‌شوند. او تصریح می‌کند که برخی از این مهاجرین از سوی سربازان ایرانی شکنجه می‌شوند. او گفته است: “ردمرزی‌ها اشخاصی استند که بسیار آسیب‌پذیر اند. لت‌و‌کوب شده اند، این طوراشخاصی پیش ما آورده شده که پاها و دست‌های‌شان میده بوده در کراچی و ویلچر آورده شده‌اند”.

از جانب دیگر، مقام‌های ایرانی تاکنون در این مورد چیزی نگفته، اما سردار جلال ستاره، یکی از قوماندانان مرزی ایران به خبرگزاری “ایسنا” گفته که تعدادی از مردم ستم‌دیده افغانستان برای ورود به ایران به مرزهای شرقی مراجعه می‌کنند که با کمال تکریم واحترام با اتباع افغانستانی برخورد می‌شود.

در پیوند به این قضیه، مقام‌های محلی طالبان در هرات گفته‌اند که اتهام‌ها در مورد شکنجه مهاجران افغانستانی در ایران را بررسی و به آن رسیدگی می‌کنند. شیراحمد عمار مهاجر، رئیس ارتباط خارجه طالبان در هرات در این مورد پیش‌تر گفته است: “حرکاتی را که تبعیضی باشد و یا حرکاتی که قصدی باشد که کدام مهاجر ما در آن‌جا آزار شده باشد و برایش دشنام داده شده باشد، بررسی می‌کنیم و به آن رسیدگی می‌کنیم. هیئتی که قبلاً از ایران به کابل آمده بود، ریاست مهاجرین با آن‌ها صحبت کرد که همان رویه و روش انسانی که با هر مسلمان و بشر لازم است، با مهاجرین ما هم داشته باشند. چون مهاجرین ما بیش‌ترین مشکلات را دارند و ما بیش‌ترین مهاجر را داریم”.

از سوی دیگر، یک گزارش سازمان ملل که در سال 2021 میلادی نشر شد، نشان می‌دهد که سه میلیون و 616 هزار شهروند افغانستان در ایران به سر می‌برند که از این میان، 586 هزار دارای ویزای قانونی، 780 هزار پناهنده و دو میلیون و 250 هزار تن فاقد اسناد قانونی‌اند.

افزون بر بحث فوق، حکومت ایران در حالی اخراج مهاجرین افغانستانی را افزایش داده که پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، بی‌کاری و فقر به طور بی‌پیشینه افزایش یافته و سازمان ملل هشدار داده که میلیون‌ها نفر در این کشور با گرسنگی و مرگ رو‌به‌رو هستند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر مقام‌های کشورهای ترکیه و ایران از موج جدید مهاجرت از افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

ابراز نگرانی مقام‌های ترکیه و ایران از موج جدید مهاجرت از افغانستان

نخست‌وزیر یونان: پناه‌جویان افغان باید در کشورهای همسایه‌ افغانستان بمانند

روزانه سه تا چهار هزار نفر از مرز نیمروز به ایران می‌روند

بلینکن: از “مرکز حمایت اجتماعی” برای مهاجران افغانستانی پشتیبانی می‌کنیم

استرداد یک گروه از مهاجران افغانستانی به بلاروس توسط لهستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x