صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اظهارات خشونت‌بار؛ اردوغان یونان را به حمله نظامی تهدید نمود

روابط آتن و انقره، دو رقیب منطقه‌ای بار دیگر پُر تنش شده و در حالی‌که رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه تهدید خود مبنی بر احتمال حمله نظامی به یونان را تکرار کرده، یونان پاسخ داد که آماده دفاع از حاکمیت ملی خود است.

روابط آتن و انقره، دو رقیب منطقه‌ای بار دیگر پُر تنش شده و در حالی‌که رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه تهدید خود مبنی بر احتمال حمله نظامی به یونان را تکرار کرده، یونان پاسخ داد که آماده دفاع از حاکمیت ملی خود است.

پیک‌آفتاب: ترکیه و یونان در دهه‌های گذشته همواره بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله ادعاهای ارضی در دریای اژه و حدوحدود حریم هوایی خود در این منطقه، با یک‌دیگر اختلاف داشته‌اند.

این اختلافات بین دو همسایه و دو عضو ناتو، موجب شده که یونان و ترکیه در نیم قرن اخیر سه بار در آستانه جنگ با یک‌دیگر قرار گیرند.

اردوغان روز گذشته ششم سپتمبر، در یک نشست خبری در سارایوو، پایتخت بوسنی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پیشین خود مبنی بر احتمال حمله نظامی ترکیه به یونان، بار دیگر آتن را به حمله نظامی تهدید کرد و هشدار داد که ترکیه می‌تواند در پاسخ به تهدیدهای یونان «یک شب ناگهان حمله کند».

اردوغان توضیح داد: “آن‌چه من در مورد آن صحبت می‌کنم، یک رویا نیست. اگر چیزی که من گفتم این بود که می‌توانیم یک شب ناگهان بیاییم، به این معنی است که وقتی زمانش رسید، می‌توانیم یک شب ناگهان بیاییم و حمله”.

در مقابل؛ نیکوس داندیاس، وزیر خارجه یونان گفت که مقام‌های ترکیه روزهاست که «اظهارات خشونت‌آمیزی» را علیه یونان بیان می‌کنند. او از جمله به اردوغان اشاره کرد و گفت رئیس ‌جمهور ترکیه گفته است این کشور «می‌تواند به جزایر یونان حمله کند».

وزیر خارجه یونان که پس از گفتگو با کاترین کولونا، همتای فرانسوی خود در آتن سخن می‌گفت، هشدار داد: “به هر کسی که رویای حمله و تسخیر را در سر دارد، توصیه می‌کنم که سه یا چهار بار فکر کند. ما در موقعیتی هستیم که از کشور، استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم”.

انقره این ادعا را مطرح کرده که یونان با نظامی کردن جزایر نزدیک به ساحل دریای اژه ترکیه، توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند. ترکیه هم‌چنین پدافند هوایی یونان را متهم کرده که در جریان تمرینات ناتو بر فراز مدیترانه شرقی به هواپیماهای جنگنده‌ ترکیه نزدیک شده است.

اما دندیاس گفت یونان باید از جزایر شرقی دریای اژه از جمله مناطق توریستی رودس و کوس که به ترکیه بسیار نزدیک‌تر از سرزمین اصلی یونان هستند، در برابر ترکیه دفاع کند.

این در حالی است که ترکیه از یونان وسیع‌تر، پُرجمعیت‌تر و از نظر نظامی مجهزتر است.

وزیر خارجه یونان گفت که ترکیه معتقد است این جزایر در اشغال یونان هستند. او افزود: “اجازه دهید اشاره کنم که در مقابل جزایر دریای اژه بزرگ‌ترین ناوگان فرود در اروپا و یک گروه کامل از ارتش ترکیه مستقر است”.

دندیاس هم‌چنین ترکیه را به نقض مکرر حریم هوایی و آب‌های یونان متهم کرد. او گفت: “امسال 6100 نقض حریم هوایی ما، 157 پرواز از خاک یونان و یک‌هزار نقض حریم آب‌های سرزمینی ما صورت گرفته است”.

از سوی دیگر، یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اردوغان درباره یونان، بدون نام بردن از رئیس‌ جمهور ترکیه گفت: “در زمانی‌که روسیه دوباره به یک کشور مستقل اروپایی حمله کرده، به طور خاص اظهاراتی که می‌تواند تنش بین متحدان ناتو را افزایش دهد، مفید نیست”.

هم‌زمان وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در آتن گفت که کشورش از ادامه تنش‌ها میان ترکیه و یونان «نگران» است.

او پس از گفتگو با همتای یونانی خود تاکید کرد: “منطقه به تنش نیاز ندارد، به آرامش نیاز دارد”. وزیر خارجه فرانسه یک روز قبل از آن به انقره رفته و با مولود چاووش اوغلوو، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرده و از او خواسته بود از «هر گونه تشدید تنش، لفظی یا غیر آن« خودداری کند.

ترکیه و یونان هم‌چنین در زمینه اکتشاف نفت و گاز در بخش‌های مورد مناقشه دریای اژه و شرق مدیترانه با یک‌دیگر اختلاف دارند.

پیش‌تر اتحادیه اروپا «نگرانی جدی» خود را نسبت به «اظهارات خصمانه» اردوغان علیه آتن درباره جزایر یونانی نزدیک به ترکیه ابراز کرده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سوم سپتمبر، هشدار داد که یونان در صورت ادامه نقض حریم هوایی ترکیه و ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای این کشور بر فراز دریای اژه، بهای زیادی خواهد پرداخت.

هشدار اردوغان به یونان: «ازمیر» را فراموش نکنید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x