صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

استرالیا به ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان اعتراف کرد

ریچارد مایلز، وزیر دفاع جدید استرالیا؛ کشوری که در چارچوب ناتو وارد افغانستان شده بود، با اعتراف به ارتکاب جنایت جنگی سربازان این کشور در افغانستان، وعده کرد که این پرونده را به صورت جداگانه پیگیری کند.

ریچارد مایلز، وزیر دفاع جدید استرالیا؛ کشوری که در چارچوب ناتو وارد افغانستان شده بود، با اعتراف به ارتکاب جنایت جنگی سربازان این کشور در افغانستان، وعده کرد که این پرونده را به صورت جداگانه پیگیری کند.

پیک‌آفتاب: ریچارد مایلز، وزیر دفاع جدید استرالیا در یک نشست خبری اعتراف کرد که سربازان این کشور در جریان ماموریت خود در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند و محاکمه مجرمین ادامه دارد.

وی جنایات سربازان این کشور در افغانستان را تراژیک‌ترین و وحشت‌ناک‌ترین پرونده در تاریخ ارتش استرالیا توصیف کرد و تاکید نمود که این پرونده باید به طور کامل بررسی و نهایی گردد و سپس مجرمین محاکمه شوند.

از سوی دیگر، خبرگزاری “ای‌ای” استرالیا به نقل از جنرال کمپل، فرمانده نیروهای دریایی این کشور می‌نویسد که سندهایی وجود دارند که مقامات بلندپایه نظامی استرالیا در جریان عملیات‌های جنگی در افغانستان، مرتکب جنایت‌هایی شده و از همین رو آنان باید به کیفر برسند.

استرالیا طی 20 سال گذشته در جریان ماموریت نظامی به رهبری سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ایالات متحده امریکا، 38 هزار نیرو در افغانستان داشت که آن‌ها ماموریت‌های جنگی خود را در چارچوب برنامه‌های ناتو اجرا می‌کردند.

در همین حال، رسانه‌های استرالیایی در سال‌های اخیر گزارش‌های تحقیقی را منتشر کردند که ثابت می‌کند نیروهای استرالیایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و حداقل در 39 قتل هول‌ناک غیرنظامیان دست داشته‌اند و اسنادی در مورد شکنجه غیرنظامیان نیز منتشر شده بود.

چندی پیش سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای از دولت استرالیا درخواست کردند که نتیجه تحقیقات در مورد جنایات و بدرفتاری‌های نیروهای نظامی این کشور در افغانستان را منتشر کنند.

از سوی دیگر، روزنامه گاردین استرالیا اعلام کرد که در پی تکرار بدرفتاری‌های نیروهای استرالیایی مستقر در افغانستان علیه شهروندان آن کشور، چندین نهاد بین‌المللی حقوق بشری از جمله 25 سازمان استرالیایی، افغانستان و بین‌المللی با تسلیم نامه‌ای به دولت استرالیا گفته‌اند از تحقیقاتی که وزارت دفاع استرالیا در زمینه ادعاهای بدرفتاری نیروهای نظامی استرالیا، از سال 2005 تا 2016 در افغانستان انجام داده‌اند، باخبرند و لذا خواستار انتشار بخش غیرمحرمانه آن هستند.

این در حالی مطرح می‌شود که استرالیا سال گذشته نیز وعده داده بود سربازانی که در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند را محاکمه می‌کند، اما تا کنون گام‌های عملی در این زمینه از سوی محاکم این کشور برداشته نشده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x