صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اروپا در دام گرمای شدید؛ تغییرات اقلیمی هر دم از مردم قربانی می‌گیرد

موج گرمای سوزان، روال عادی زندگی را در اروپای‌غربی مختل کرده و منجر به آتش‌سوزی‌های متعدد در برخی نقاط اروپا شده است. کارشناسان اما می‌گویند که تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، هر دم از مردم در گوشه‌وکنار جهان قربانی می‌گیرد و مقابله با آن دشوار است.

موج گرمای سوزان، روال عادی زندگی را در اروپای‌غربی مختل کرده و منجر به آتش‌سوزی‌های متعدد در برخی نقاط اروپا شده است. کارشناسان اما می‌گویند که تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، هر دم از مردم در گوشه‌وکنار جهان قربانی می‌گیرد و مقابله با آن دشوار است.

پیک‌آفتاب: در حالی‌که باشندگان فرانسه، پرتگال و اسپانیا با موج سوزان هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کارشناسان می‌گویند که مردم شاهد ثبت گرم‌ترین روزها در تاریخ هواشناسی در اروپا هستند. این در حالی است که فرانسه با موج داغی دست‌وپنجه نرم می‌‎کند که «روز قیامتی» در این کشور توصیف شده است.

یکی از مناطق محاصره شده توسط آتش، منطقه ژیروند در جنوب‌غرب فرانسه است که از معروف‌ترین مکان‌های گردش‌گری تابستانی در اروپا به حساب می‌آید. آتش‌نشان‌ها در این منطقه مشغول مبارزه با شعله‌های گستاخ آتش اند که از سه‌شنبه هفته گذشته تا امروز، 15 هزار هکتار زمین را سوزانده است.

در همین حال؛ جان لوک گلیز، فرماندار منطقه ژیروند در این خصوص گفته است: “تنها واژه‌ای که برای توصیف این آتش به ذهنم می‌رسد، واژه هیولا است”. او تصریح کرده است: “این آتش مانند هیولا و هشت پا هر لحظه از دو طرف به علت گرمی هوا، وزش باد و عدم رطوبت بزرگ‌تر و وسیع‌تر می‌شود و مقابله با آن بسیار دشوار است.”

از سوی دیگر، مردم در غرب اروپا روز دوشنبه 18 جولای، را هم در هوای سوزان و در یک موج بی‌پیشنه گرمی سپری کردند. موج این گرمی به سوی شمال این قاره در حرکت است که ممکن است مناطق بیش‌تری را متاثر سازد.

خبرها حاکی از آن است که گرمی هوا روز دوشنبه، برای نخستین بار در شمال اسپانیا به 43 درجه سانتی‌گراد رسید. در نتیجه گرمی هوا برخی از جنگل‌ها در منطقه گالاشیای اسپانیا آتش گرفت.

مقامات می‌گویند که موج گرمای شدید و بی‌سابقه در اروپا بیش از یک هفته می‌شود که جریان دارد و سبب مرگ صدها نفر شده و بسیاری از ساحات حومه شهرها را به دلیل خشکی، آسیب‌پذیر و خطرناک ساخته است. آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در جنگل‌ها و مراتع اروپا تاکنون 24 هزار تن را مجبور به تخلیه فوری و فرار به مناطق امن‌تر کرده است.

در حالی‌که مامورین اطفاییه از پرتگال گرفته تا فرانسه تلاش می‌ورزند تا شعله‌های این آتش را خاموش کنند، مردم در جستجوی یک محل مصئون از نور آفتاب اند تا از شر گرما برای ساعاتی نفس راحت بکشند.

انتظار می‌رفت گرمی هوا در بریتانیا روز سه‌شنبه، به 40 درجه سانتی‌گراد یا 104 درجه فارنهایت برسد. در پی این مسئله، مقامات در بریتانیا هشدار ملی صادر کرده‌اند. شماری از شرکت‌های قطار آهن و مکتب‌ها در برخی از مناطق بریتانیا تعطیل شده‌اند و خدمات میدان هوایی لوتون بریتانیا به خاطر نرم شدن خط پرواز در اثر گرما، برای ساعاتی متوقف شد.

از جانب دیگر، ایالات متحده نیز شاهد موج گرمی هوای شدید توام با وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در غرب این کشور بوده است. گفته می‌شود که گرمای سوزان در مناطق غربی امریکا تا یک هفته آینده ادامه خواهد داشت.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x