صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آنتونیو گوترش: بشر با دست خود، قبر خود را می‌کند

آنتونیو گوترش: به رهبران بیش از 130 کشور جهان هشدار داده است که ناکام شدن ما در تغییر اقلیم، حکم مرگ را دارد و "اعتیاد ما به مواد سوخت فسیلی، انسان امروزی را به لبه پرتگاه کشانده است".

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که بشر با بی‌توجهی فزاینده به تاثیرات تغییر اقلیم، قبر خود را می‌کند.

پیک‌آفتاب: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته اول نوامبر در 26مین نشست اقلیمی ملل متحد که در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شده است، به رهبران بیش از 130 کشور جهان هشدار داده است که ناکام شدن ما در تغییر اقلیم، حکم مرگ را دارد و “اعتیاد ما به مواد سوخت فسیلی، انسان امروزی را به لبه پرتگاه کشانده است”.

آقای گوترش گفت: “زمان آن فرارسیده است که بس کنیم. بی‌رحمی در برابر تنوع زیستی بس است. کشتن خود توسط کاربن بس است. تعامل کردن با طبیعت مانند یک تشناب بس است. سوختاندن و حفر کردن چاه‌ها، دفن زباله‌ها و استخراج کردن‌های عمیق زمین بس است. ما خود، قبرهای خود را می کنیم”.

نشست گلاسکو، روز گذشته اول نوامبر در اسکاتلند آغاز شد و برای دوهفته ادامه می‌یابد و سران بیش از 130 کشور جهان در این نشست حضور دارند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در نخستین روز این نشست با ایراد سخنرانی گفت که تلاش‌هایی برای تغییر اقلیم صورت گرفته، اما این تلاش‌ها بسنده نیست. بایدن در این نشست گفت که باید به کشورهای فقیر در خصوص مبارزه با تغییر اقلیم کمک و مساعدت بیشتر صورت گیرد تا آنها در این زمینه عقب نمانند.

رئیس جمهور امریکا، گفت که ایالات متحده امریکا قادر خواهد بود که هدف تعیین شده یعنی کاهش انتشار کاربن به 50 تا 52 درصد تا سال 2030 دست یابد. او گفت: “می‌توانیم کاهش گرمای زمین را به 1.5 درجه سانتی‌گراد نگهداریم، اما به شرط اینکه متحدانه کار کنیم و تعهد نماییم که سهم خود را با علاقه‌مندی انجام می‌دهیم”.

نهایی کردن اصول بازار برای توافق‌نامه تغییر اقلیم منعقد شده پاریس و تعهد مالی کشورهای ثروتمند به کشورهای رو به توسعه جهت مبارزه با آزمون‌های ناشی از تغییر اقلیم، در صدر اجندای این نشست قرار دارد.

نشست گلاسکو، یک روز پس از آن شروع شد که نشست سران 20 اقتصاد بزرگ جهان در ایتالیا، بدون توافق بر تعهدات جدید برای مبارزه با تغییر اقلیم به پایان رسید.

رهبران جهان از 29 سال بدینسو در نشست‌های متعدد تلاش کرده‌اند که به تغییر اقلیم دست یابند، اما به گفته متخصصین امور در جریان این مدت کره زمین گرم‌تر، تولید آلاینده‌های محیطی بیشتر، حفر زمین برای استخراج عناصر عمیق‌تر شده، میلیاردها تن یخ‌ها آب شده و مواد سوخت فسیلی میلیاردها تن گاز تولید کرده که باعث گرمای زمین شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x