صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پناهندگان تایید شده سازمان ملل در پاکستان نباید زندانی شوند

دادگاه عالی اسلام‌آباد در واکنش بر ادامه‌ی بازداشت پناه‌جویان افغانستانی از سوی پولیس پاکستان گفته است؛ پناهندگانی که تاییدی سازمان ملل را داشته باشند، نباید زندانی گردند.

علی اکبر احمدی

پیک‌آفتاب: دادگاه عالی اسلام‌آباد (IHC) از دولت پاکستان خواست تا طرحی را در برابر پناهندگان در این کشور عملی کند که مطابق ماده «۳۱ کنوانسیون پناهنده‌گان ۱۹۵۱» درنظر گرفته شده است.

اکسپرس تربیون روز پنج‌شنبه، ۲۱ سپتامبر، گزارش داده است که با این طرح پناهندگان می‌توانند، هنگام ورود به پاکستان برای رفتن به کشور سوم، خود را در کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد (UNHCR) ثبت نام کنند.

بر اساس دستور ۲۱ صفحه‌ای دادگاه عالی اسلام‌آباد که به پولیس آن کشور فرستاده شده است، پس از تأیید وضعیت پناهند‌گان خارجی توسط سازمان ملل متحد، پناهنده نباید مانند یک زندانی تحت بازجویی قرار بگیرد ویا زندانی شود.

دادگاه عالی اسلام‌آباد پس از آن نسبت به بازداشت پناه‌جویان افغانستانی در آن کشور واکنش نشان داده است که طی ماه‌های پسین پولیس پاکستان دست به آزار و اذیت و بازداشت پناه‌جویان افغانستانی در آن کشور زده است.

پناه‌جویان افغانستانی در پاکستان می‌گویند که پولیس پاکستان حتا کسانی را که دارای مدارک قانونی و ثبت نام سازمان ملل هستند، نیز بازداشت و زندانی می‌کند.

از سوی هم، سازمان بین‌المللی مهاجرت نسبت به بازداشت پناه‌جویان افغانستانی از حکومت پاکستان خواسته است که بازداشت‌ پناه‌جویان افغانستانی در آن کشور را فورا متوقف کند.

قیصر آفریدی، سخن‌گوی این نهاد در اسلام آباد در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که این نهاد از مقامات پاکستانی می‌خواهد که روش خود را نسبت به پناه‌جویان در پاکستان تغییر دهد.

براساس اطلاعات سازمان بین‌المللی مهاجرت، ۳٫۷ میلیون افغانستانی در پاکستان زندگی می‌کنند.

این در حالی است که پس از تسلط دوباره امارت اسلامی در افغانستان، هزاران تن به پاکستان و ایران پناهنده شده اند. در حالیکه تعداد زیادی از این افراد توانستند به کشورهای اروپایی و آمریکا برسند، اما هنوز هم تعداد زیادی منتظر قبولی درخواست‌های پناهندگی شان از سوی کشورهای دیگر در کشورهای سومی مثل ایران و پاکستان زندگی می‌کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x