صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نشست مشترک نیروهاری مرزی افغانستان و ازبیکستان

وزارت دفاع ملی امارت اسلامی از نشست مشترک نیروهای مرزی افغانستان و ازبیکستان خبر داده است.

پیک‌آفتاب: وزارت دفاع ملی امروز چهارشنبه، 29 سبنله، در صفحه‌ی اجتماعی ایکس خود نوشته است که مسوولان مرزی افغانستان و ازبیکستان نشستی را به هدف تامین امنیت مرزها برگزار کردند.

به گفته‌ی این وزارت، هیات امارت اسلامی به ریاست منصور جاوید، فرمانده لوای ششم سرحدی قول‌اردوی ۲۰۹ الفتح با مقام‌های ازبیکستان درباره تامین امنیت مرزها، هماهنگی بهتر میان نیروهای مرزی، حفظ مرزهای مشترک، رفع مشکلات، و تحکیم روابط گفت‌وگو کرده‌ است.

این نشست پس از آن صورت گرفته است که قبلا مقام‌های ازبیکستانی نسبت به افزایش تهدیدهای امنیتی از خاک فغانستان هشدار داده اند.شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان پیشتر در نشست شورای سران کشورهای بنیانگذار صندوق بین‌المللی نجات که در شهر دو شنبه تاجیکستان برگزار شده بود، نسبت به ساخت کانال قوش تپه ابراز نگرانی کرده و گفته بود که ساخت این کانال، رژیم آبی آسیای میانه را تغییر می‌دهد.

رییس‌جمهور اوزبیکستان، ایجاد یک کارگروه مشترک برای بررسی همه جنبه‌های ساخت این کانال با حضور نماینده‌‌ای از جانب افغانستان را برای حل این نگرانی ضروری خواند.

میرضیایف، افزود: «خوب می‌دانید که جانب افغانستان فعالانه در حال ساخت این کانال است. ایجاد آن نظام آبی و تعادل را در آسیای مرکزی به طور اساسی تغییر می‌دهد. ما پیشنهاد می‌کنیم که موضوع مشارکت نمایندگان افغانستان در گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مورد استفاده‌ی مشترک از منابع آبی، بررسی شود.»

اما در واکنش به نگرانی رییس‌جمهور اوزبیکستان از پیامد ساخت کانال قوش‌تپه و بر به‌هم‌زدن رژیم آبی آسیای میانه، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، گفت که افغانستان حق هیچ کشوری را تلف نکرده و تنها سهم خود را از دریای آمو گرفته است.

سخن‌گوی امارت اسلامی، افزوده بود: «این خطر که این‌ها حس می‌کنند، به جا نیست. امارت اسلامی افغانستان نمی‌خواهد حقوق ملت‌ها و کشورهای دیگر را تلف کند یا حق شان را از دریای آمو ضایع کند، ما متوجه آن هستیم. فقط همان سهمی که افغانستان دارد و مالک آن است، همان را ما می‌گردانیم. کانال قوش‌تپه هم از خود کنترل دارد.»

مجاهد در پیوند به پیشنهاد اوزبیکستان مبنی بر تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی همه ‌جنبه‌ها‌ی کانال‌ قوش‌تپه، گفته که اگر ایجاد آن به سود منطقه و افغانستان باشد، پذیرفته خواهد شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x