صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جاپان و کوریای جنوبی در نشست توکیو روابط خود را پس از 12 سال از سر می‌گیرد

یون سوک یول، رییس جمهوری کوریای جنوبی با همتای جاپانی خود در توکیو دیدار کرد، این دیدار پس از 12 سال برای اولین بار انجام می‌شود، زیرا دو همسایه بدنبال راه‌های جهت مقابله با تهدیداتی از سوی کوریای شمالی و افزایش نگرانی‌ها از سوی چین می‌باشد.

پیک‌آفتاب: سی‌ان‌ان امروز پنج‌شنبه 16 مارچ از سفر یون سوک یول و دیدار با فومیو کیشیدا، نخست وزیر جاپان خبر داده، افزوده، این ملاقات در حالی انجام می‌شود که کوریای شمالی یک موشک بالستیک دوربرد را به آب های سواحل شرقی شبه جزیره کوریا شلیک نمود، که چهارمین شلیک موشک بالستیک قاره پیما در کمتر از یک سال اخیر می‌باشد.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه جاپان پرتاب اخیر موشک کوریای شمالی را محکوم کرد و آنرا اقدام بی پروا خواند که صلح و امنیت کشور ما، منطقه و جامعه بین المللی را به خطر می‌اندازد.

نشست بین یون و کیشیدا، گام حیاتی برای ترمیم روابط متلاشی شده پس از دهه‌ها اختلاف و بی اعتمادی دو متحد مهم آمریکا در آسیا است.

این دو همسایه آسیای شرقی سابقه طولانی پرتنش دارند که به اشغال شبه جزیره کوریایی توسط جاپان در یک قرن پیش، بر می‌گردد. دفتر یون این نشست را یک نقطه عطف و مهم در توسعه روابط دوجانبه ستوده و آن‌را مهم خوانده است.

اکنون به نظر می‌رسد دو متحد مهم منطقه برای آمریکا، آماده هستند صفحه جدیدی را باز کنند.

در جدیدترین نشانه حسن نیت قبل از نشست، جاپان و کوریای جنوبی روز پنج‌شنبه توافق کردند که اختلاف تجاری را که سال‌ها روابط میان دو کشور را تیره نموده بود، کنار بگذارند.

این اختلافات باعث شده بود که توکیو در سال 2019 در بحبوحه تنش‌های فزاینده با سئول به دلیل اختلاف چند دهه بر سر کار اجباری در زمان جنگ، محدودیت‌های را اعمال نمود.

بیشتر روابط دو همسایه ناشی از تشدید نگرانی‌های امنیتی در مورد آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ و موقف فزاینده تهاجمی نظامیان چینی در تنش‌ها سراسر تنگه تایوان می‌باشد که این دو کشور آنرا برای امنیت خویش حیاتی تلقی می‌کنند.

با این وجود وزارت امور خارجه چین در رابطه به این نشست گفته است که بیجینگ با آنچه که “حلقه بسته و انحصاری تک تک کشورها می خواند” مخالف است و امیدوار است “روابط جاپان و کوریای جنوبی در راستای صلح، ثبات و رفاه منطقه‌ای توسعه یابد.”

این روابط یک خبر خوب برای واشنگتن که به تنش زدایی میان متحدانش فشار می‌آورد، می‌باشد.

رام امانوئل، سفیر آمریکا در جاپان به سی‌ان‌ان گفت: “کار مشترک ما نه تنها در جبهه سیاسی، بلکه در جبهه استراتژیک و بازدارندگی چیزی است که کوریای شمالی از آن می‌ترسد و این همان چیزی است که چین نمی‌خواهد اتفاق بیفتد.”

او در ادامه گفته است که آمریکا، جاپان و کوریای جنوبی بیش از 40 نشست سه جانبه در سطوح مختلف در طول پنج سال گذشته برگزار کرده است.

بر اساس گفته‌های سفیر آمریکا در توکیو، این رفتار خصمانه چین بود که سبب نزدیک شدن کشورهای منطقه به همدیگر گردید. اگر چین با همسایگان خود مثل هند و تایوان رفتار تنش آلود نمی‌داشت، چنین اتقاق امکان نداشت بی‌افتد.

هم‌چنان تنش روابط چین و امریکا در رابطه به تایوان رو به افزایش است.

این در حالی است که وانگ یی، وزیر خارجه چین و عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور درباره تایوان گفته است که این جزیره خودمختار جز لاینفک کشورش بوده، هیچ زمانی یک کشور مستقل نبوده و نمی‌باشد.

وانگ یی، تایوان هیچ زمانی کشور مستقل نبوده و نمی‌باشد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x