صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تلاش آمریکا و چین به هدف گسترش نفوذ به خاورمیانه

عربستان سعودی، از شرکای مهم آمریکا در عرض چند روز با دو قدرت پیشرو جهان قراردادهای پر ارزش را به امضا رسانده است. توافق‌نامه را با تسهیل چین با هدف احیای روابط دیپلماتیک با دشمن اصلی خود ایران و اعلام قرارداد عظیم برای خرید 121 هواپیماهای تجاری از شرکت آمریکایی، بوئینگ امضا نموده است.

پیک‌آفتاب: آسوشتید پرس با نشر گزارشی امروز پنج شنبه 16 مارچ نوشته است که امضای توافقنامه‌های عربستان سعودی با ایران و آمریکا دو رقیب را در مقابل هم قرار می‌دهد.

ریاض با امضای توافق‌نامه جهت برقراری روابط دیپلماتیک کشورش با رقیب دیرینه خود جهت رهبری کشورهای جهان اسلام «ایران» که با میانجی‌گری چین به سر انجام رسید، باعث شد جایگاه چین به‌عنوان یک بازی‌گر فعال در خاورمیانه تقویت گردد. هم‌چنان امضاء توافق‌نامه پرسش‌هایی را در مورد این‌که آیا روابط آمریکا با عربستان که در بیشتر از دو سال اول ریاست جمهوری جو بایدن سرد بود، به تنش رسیده است یا خیر؟ مطرح نموده است.

اما در این گزارش آمده است که مسوولان در اداره تحت رهبری جو بایدن وضعیت موجود را ارزیابی می‌نمایند و معتقد اند که فلسفه پیشرفت و میزان تغییر پویایی رقابت بین چین و آمریکا در خاورمیانه در حال عقب نشینی قرار دارد.

قصر سفید ایده این‌که قرارداد بزرگ برای خرید هواپیما نشان دهنده تغییر قابل توجهی در وضعیت روابط دولت با ریاض پس از انتقاد شدید جو بایدن در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش نسبت به سابقه حقوق بشر سعودی‌ها و حرکت کارتل اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی که منجر به کاهش تولید نفت در سال گذشته شد، را به تمسخر گرفت.

جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که مشتاقانه منتظر هستیم تا مطمئن شویم که این مشارکت استراتژیک واقعا از هر طریق ممکن از منافع امنیت ملی ما در منطقه و سایر نقاط جهان حمایت می‌کند. او این سخنان را پس از آن بیان نموده که شرکت بوئینگ اعلام نموده که عربستان سعودی 121 فروند هواپیما از این شرکت خریداری خواهد کرد.

اما میانجی‌گری چین در تسهیل از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران – عربستان و قرارداد بزرگ با شرکت بوئینگ که کاخ سفید اعلام حمایت نمود، پیچ و تاپ جدیدی در روابط جو بایدن و محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی اضافه کرده است.

بایدن به‌عنوان نامزد کاخ سفید در دوران انتخابات قول داد که حاکمان سعودی تحت نظارت اداره او برای قتل جمال قاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی الاصل، آمریکایی و منتقد رهبری پادشاهی عربستان در سال 2018، بهایی خواهند پرداخت.

با این وجود اخیرا، پس از این‌که اوپک پلاس، کارتل نفت به رهبری عربستان در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرد تولید خود را کاهش می‌دهد، بایدن قول عواقب حرکتی را داد که به گفته او به روسیه کمک می کند.

به هر حال اکنون به نظر می‌رسد واشنگتن و ریاض قصد حرکت رو به گسترش همکاری دارند در حالی‌که که چین به دیپلماسی قاطع‌تر در خاورمیانه مشغول است.

این در حالی است که امیر عبدالهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در توییتی دهم مارچ از بازگشت روابط طبیعی میان ایران و عربستان سعودی خبر داده، افزود، برگشت روابط طبیعی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور منطقه و جهان قرار می‌دهد.

عبداللهیان: بازگشت به روابط طبیعی بین ریاض و تهران باعث ایجاد فرصت‌های بزرگ برای دو کشور می‌شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x