صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار پوتین،استفاده از سلاح هسته ایی در صورت مداخله در امور کشوراش

ریس جمهور روسیه، به غرب هشدار داده است که در صورت به خطر افتادن حاکمیت کشورش از سلاح های هسته ایی استفاده می کند

طی گزارش به دست آمده، ریس‌جمهور روسیه(ولادیمیر پوتین) به غرب هشدار داده است که اگر حاکمیت کشورش با خطر مواجه شود، مسکو  از سلاح هسته‌ای استفاده می کند.

روسیه بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را دارد.

به گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکایی، پوتین(ریس جمهور روسیه) کنترول حدود ۵۵۸۰ کلاهک هسته‌ای را دست دارد.  براساس آمار های به دست آمده تخمین زده می‌شود که از این تعداد، حدود ۱۲۰۰ آن از کار افتاده و حدود ۴۳۸۰ کلاهک دیگر برای استفاده توسط پرتابگرهای استراتژیک دوربرد و نیروهای هسته‌ای تاکتیکی کوتاه‌برد ذخیره شده‌اند.

طبق این گزارش، از میان کلاهک‌های ذخیره شده، ۱۷۱۰ کلاهک استراتژیک روی انواع موشک‌ها مستقراند:

تقریبا ۸۷۰ کلاهک روی موشک‌های بالستیک زمینی،

تقریبا ۶۴۰ کلاهک روی موشک‌های بالستیک زیردریایی و احتمالا ۲۰۰ کلاهک در پایگاه‌های بمب افکن‌های سنگین مستقر‌اند.

این اعداد به این معنا است که روسیه می‌تواند جهان را چندین مرتبه نابود کند.

در طول جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی بیش از ۴۰ هزار کلاهک هسته‌ای داشت، در حالی که امریکا حدود ۳۰ هزار کلاهک داشت. این دو کشور بعدا در چارچوب توافقاتی، میزان کلاهک‌های اتمی خود کاهش داد.

چه عواملی سبب می شود که از سلاح هسته‌ای استفاده کنند؟

دکترین هسته‌ای منتشر شده روسیه در سال ۲۰۲۰ شرایطی را برای استفاده از سلاح هسته‌ای مشخص کردند: در پاسخ به حمله هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی، یا سلاح‌های متعارف علیه روسیه که «موجودیت دولت را در معرض تهدید قرار دهد.»

چه شخصی دستور حمله هسته‌ای را می دهد؟

رئیس جمهور روسیه تصمیم گیرنده نهایی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای روسیه است.

در واقع دستکول هسته‌ای یا «چگت»، برگرفته از نام کوه چگت در قفقاز، همیشه همراه ولادیمیر پوتین است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای روسیه نیز چنین دستکول هایی دارند.

این دستکول یک ابزار ارتباطی است که رئیس جمهور را از طریق شبکه فرماندهی و کنترول الکترونیکی بسیار محرمانه به نیروهای نظامی و سپس به نیروهای موشکی متصل می‌کند.

آزمایش تسلیحات هسته‌ای

فدراسیون دانشمندان امریکایی می‌گوید که روسیه به استثنای مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای خود، قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای بیشتر را ندارد. علاوه بر این، مسکو آزمایش هسته‌ای را منوط به انجام آن از سوی امریکا کرده است.

بعد از فروپاشی شوروی سابق،‌ روسیه اقدام به انجام آزمایش هسته‌ای نکرده است.

آخرین آزمایش هسته‌ای امریکا در سال ۱۹۹۲،‌ چین و فرانسه در سال ۱۹۹۶، هند و پاکستان در سال ۱۹۹۸ و کوریای شمالی در سال ۲۰۱۷ بوده است. آخرین آزمایش هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۹۰ انجام شد.

روسیه معاعده منع جامع آزمایش هسته‌ای را در سال ۱۹۹۶ امضا و در سال ۲۰۰۰ تصویب کرد. امریکا آن را در سال ۱۹۹۶ امضا کرده اما هنوز به تصویب نکرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x