صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بازداشت ده‌ها معترض«طرف دار فلسطین»در دانشگاه‌های آمریکا

اعتراضات دانشجویی در تعدادی از دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده رو به تشدید است. پلیس برای متفرق کردن این اعتراضات اقدام به جمع‌آوری چادرهای معترضان کرده و شماری از دانشجویان را نیز دستگیر کرده است.

پیک آفتاب: ده‌ها تن به منظور حمایت از فلسطین در چند دانشگاه امریکا از جمله کلمبیا و ییل بازداشت شدند،
گزارش‌ها از بازداشت بیش از ۱۰۰ معترض حامی فلسطین در هفته گذشته در دانشگاه کلمبیا آمریکا و دست کم ۴۵ نفر در روز دوشنبه ۳ در دانشگاه ییل امریکا حکایت دارند.

بر اساس گزارش های حاکی بدست آمده، پولیس ایالت کنتیکت اعلام کرد که دانشگاه ییل در آن واقع است، این افراد پس از آنکه پولیس دانشگاه دستور توقف اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین را صادر کرد، بازداشت شدند.

کاخ سفید آمریکا با محکوم کردن اقدامات «یهودی‌ستیزانه» معتقد است که این حوادث فضای برخی از این اعتراض‌ها را مخدوش کرده است. اما معترضان با رد این ادعاها می‌گویند که انتقاد و اعتراض آنها متوجه دولت اسرائیل و حامیان آن است.

شماری از استادان دانشگاه کلمبیا با لباس‌های رسمی در مقابل کتابخانه‌ای در نیویورک تجمع کردند و از رفتارهای اخیر دانشگاه و پلیس با دانشجویان طرفدار فلسطینی‌ها را مورد انتقاد قرار دادند.

اعتراض به روابط این دانشگاه با اسرائیل از هفته گذشته با شهادت رئیس دانشگاه در کنگره تشدید گرفت.

بسیاری دیگر از دانشگاه‌های شناخته‌شده آمریکا نیز اکنون در همبستگی به فلسطینی‌ها و حمایت از دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا دست به اعتراض زدند.

دوشنبه شب، پلیس به چادرها و محل تجمع دانشجویان در دانشگاه نیویورک حمله و دستگیر کرد.

ده‌ها دانشجو هم در اوایل همان روز در ییل دستگیر شدند.

هم اکنون در دانشگاه کلمبیا کلاس‌های حضوری لغو شده است. معترضان در حمایت از فلسطینی‌ها و اعتراض به دولت اسرائیل دست به تظاهرات زده‌اند و آمریکا را به حمایت از جنگ متهم می‌کنند.

از زمان آغاز جنگ، دانشگاه‌های آمریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ اسرائیل و غزه بوده است اما اکنون این اعتراض‌ها فراگیر شده است.

بحث بر سر آزادی بیان در دانشگاه‌ها به ویژه در خصوص انتقاد به اسرائیل، بارها به رسانه‌ها کشیده است.

در حمله حماس به اسرائیل هم ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و دست‌کم ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند. اسرائیل در پاسخ به حمله هفتم اکتبر حماس و گروه‌های همسو با آن، شدیدترین جنگ تاریخ خود را در باریکه غزه آغاز کرد که بنابر اعلام مقام‌های درمانی حماس دست‌کم ۳۴ هزار نفر کشته شدند که اکثر آنها زن و کودک بودند.

اکنون در آمریکا از یک سو درباره «یهودی ستیزی» هشدار داده می‌شود و در سوی دیگر درباره «اسلام هراسی».

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره تظاهرات روز دوشنبه در محوطه دانشگاه‌ها گفت که «تظاهرات یهودی‌ستیزانه» و همچنین «آنها را که نمی‌دانند به فلسطینی‌ها چه می‌گذرد»، محکوم می‌کند.

در دانشگاه نیویورک مانند برخی دیگر از دانشگاه‌ها، دانشجویان از دانشگاه‌ خواستند تا مشخص شود «مالیات»‌ آنها کجا مصرف شده است. دانشجویان معترض‌ می‌خواهند که این مبالغ برای استفاده شرکت‌های «تولیدکننده سلاح» و «علاقه‌مند» به اشغال سرزمین‌های فلسطینی مصرف نشود. دانشجویان همچنین خواستار پایان دادن به جنگ غزه‌ هستند.

تجمع‌ها و کمپ‌های اعتراضی به دانشگاه برکلی، ماساچوست، میشیگان و همچنین کالج امرسون هم سرایت کرده است.

منتقدان دانشجویان را به «یهودستیزی» متهم کردند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x