صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزارت عدلیه امارت اسلامی هر گونه فعالیت زیر نام حزب را در افغانستان غیرقانونی اعلام کرد

وزارت عدلیه هر گونه فعالیت زیر نام حزب را در افغانستان غیرقانونی می‌داند و هشدار می‌دهد که در صورت تکرار فعالیت‌ها با متخلفان برخورد قانونی و شرعی خواهد کرد

وزارت عدلیه امارت اسلامی با تاکید بر ممنوعیت احزاب سیاسی اعلام کرد که فعالیت سیاسی زیر نام حزب در افغانستان غیرقانونی است. این وزارت روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای به فعالان سیاسی هشدار در صورت تکرار فعالیت احزاب با متخلفان برخورد «قانونی و شرعی» خواهد کرد.

وزارت عدلیه امارت اسلامی امروز (۱۶ حمل) در گزارشی گفته است فعالیت احزاب سیاسی پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان ممنوع اعلام شده است و ریاست مربوط به احزاب سیاسی نیز در وزارت عدلیه این گروه لغو و از تشکیلات این وزارت حذف شده است.

این وزارت می گوید با وجود ممنوعیت احزاب سیاسی، اخیرا برخی مسئولان احزاب سیاسی «اقدام به موضع‌گیری‌ کرده و حرکاتی را از آدرس احزاب لغو شده خویش انجام داده‌اند.»

در این گزارش آمده است که «وزارت عدلیه هر گونه فعالیت زیر نام حزب را در افغانستان غیرقانونی می‌داند و هشدار می‌دهد که در صورت تکرار چنین فعالیت‌ها با متخلفان برخورد قانونی و شرعی خواهد کرد.»

این وزارت از مسئولان احزاب سیاسی نامی نبرده و در مورد اقدامات و موضع‌گیری‌های آنها جزئیاتی نداده است.

وزارت عدلیه امارت اسلامی گفته است که این وزارت فعالیت نهادهای اجتماعی را که در حکومت پیشین فعال بودند، به حالت تعلیق درآورده و تنها بنیادهای خیریه و اتحادیه‌ها می‌توانند طبق اصول و با جواز رسمی از وزارت عدلیه امارت اسلامی فعالیت کنند.

این وزارت به بنیادهای خیریه و دیگر نهادهای اجتماعی که بدون جواز رسمی از سوی این گروه فعالیت می‌کنند نیز هشدار داده است که فعالیت خود را متوقف کنند.

همزمان با انتشار این اعلامیه، دادگاه عالی امارت اسلامی بیان کرد که سه نفر را در قندهار به دلیل فعالیت سیاسی در یک دادگاه نظامی محاکمه کرده است.

دادگاه عالی امارت اسلامی روز پنجشنبه، شانزدهم حمل، اعلام کرد که دو نفر از این افراد هر یک به ۱۵ سال زندان و نفر سومی به ۳۰ ضربه شلاق و زندان محکوم شده‌‌اند.

براساس خبرنامه دادگاه عالی امارت اسلامی فرد سوم نیز به حبس محکوم شده اما توضیح داده نشده است که مدت این حبس چقدر خواهد بود.

این نخستین باری است که دادگاه عالی امارت اسلامی رسما اعلام می‌کند که افرادی را به دلیل فعالیت سیاسی محکمه کرده و مجازات می‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x