صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: قوم‌پرستی غنی و وابستگی به آمریکا سبب فروپاشی ارتش افغانستان شد

اداره‌ی بازرس آمریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) در گزارشی به فروپاشی ارتش افغانستان پرداخته و گفته است که قوم‌پرستی اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان باعث فروپاشی ارتش این کشور شده است.

پیک‌آفتاب: سیگار گزارش خود را ام‌روز سه‌شنبه 9 حوت، که در افغانستان این روز به نام “روز سرباز” نیز مسمی است، به نشر رسانیده است و گفته که اشرف غنی در زمان حکومتش افرادی را بر اساس قومیت در رهبری نیروهای امنیتی گماشت که این امر در کنار خروج آمریکا از افغانستان، به فروپاشی ارتش این کشور کمک کرد.

در گزارش سیگار آمده است، با آن‌که دولت افغانستان و ایالات متحده آمریکا طی 20 سال گذشته تقریبا 90 میلیارد دالر را برای ایجاد یک نیروی امنیتی پایدار و توانا در افغانستان به مصرف رساندند اما ارتش این کشور به یکبارگی کاملا از بین رفت.

سیگار در بخش دیگری از گزارش خود وابستگی نیروهای امنیتی افغانستان به نظامیان آمریکایی را علت دیگری از فروپاشی ارتش این کشور عنوان نموده، افزوده است که با کاهش حمایت ایالات متحده آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان، سربازان و پولیس این کشور روحیه شان را در میدان‌های نبرد از دست دادند.

اداره‌ی بازرس آمریکا در امور بازسازی افغانستان به توافق‌نامه‌ی ایالات متحده آمریکا و طالبان در سال 2020 نیز اشاره کرده و می‌گوید که این توافق‌نامه رویدادهای را برای فروپاشی امنیت در افغانستان به راه انداخت که در گزارش بر محدود کردن حمله‌های هوایی نیز اشاره شده است.

سیگار هم‌چنان گفته که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دولت این کشور نتوانست استراتژی درست برای امنیت ایجاد نماید.

سیگار در این گزارش صریحا بیان نموده است که اشرف غنی، رییس جمهور آن وقت افغانستان به دلایل نامعلومی دست به تغییرات رهبران نیروهای امنیتی زده و کسانی را که می‌دانست بر او وفادار است، بر اساس قوم و سمت معرفی نمود که این اقدام غنی باعث از بین بردن روحیه نیروهای دفاعی و امنیتی در میدان‌های جنگ گردیده است.

اداره بازرس آمریکا در امور بازسازی افغانستان فساد در رهبری حکومت را بخش دیگری از علت‌های فروپاشی ارتش افغانستان عنوان نموده و افزود، افسران جوان و آموزش دیده افغان به حاشیه رانده شده و افراد غیر مسلکی و فساد پیشه در راس رهبری نیروهای امنیتی گماشته شدند.

سیگار در حالی از علت و چگونگی فروپاشی ارتش افغانستان پرده برداشته که اشرف غنی در آخرین روزهای حکومت‌اش به گونه‌ی مستقیم در کار نهادهای امنیتی به خصوص در میدان‌های جنگ مداخله کرده، افرادی را در راس نیروهای امنیتی تعیین کرد که اجازه‌ی جنگ مستقیم در میدان‌های نبرد را نداشتند.

جنگ چندین ساله در افغانستان از مردم قربانی‌های بی‌شماری گرفت اکنون خانواده‌های نیروهای امنیتی که سال‌ها در افغانستان جنگیده و یا قربانی داده اند، به وضعیت بد اقتصادی روبه‌رو اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x