صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جانت یلن: مبارزه با تورم به کار بیشتری نیاز دارد

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه با رویترز گفته است که داده‌های جدید آمریکا نشان ‌می‌دهد، تورم به‌طور غیرمنتظره‌ای در ماه جنوری جهش نموده و مبارزه با تورم "یک خط مستقیم نیست" و به کار بیشتری نیاز دارد.

پیک‌آفتاب: جانت در مصاحبه با رویترز امروز پنج شنبه نظر برخی از متخصصان مالی و رهبران مالی گروه-20 در هند مبنی بر این‌که برای پیروزی فدرال رزرو در مبارزه با تورم به رکود اقتصادی یا بیکاری به میزان قابل توجهی نیاز است را رد نموده و معتقد است که ضمن حفظ بازار کار قوی، تورم قابل کاهش است.

قوی‌ترین داده‌های مخارج مصرف کننده آمریکا در نزدیک به دو سال اخیر در روز جمعه نشان داد که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم، یعنی شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، در ماه جنوری به طوری غیر منتظره‌ای جهش نمود و این موضوع را زیر سوال برد که آیا فدرال رزرو در مبارزه با تورم عقب مانده است یا خیر؟

بازنگری در داده‌های قبلی نشان داد که کاهش تورم ملایم‌تر از آنچه قبلا گزارش شده بود، واقع شده است. این داده‌ها به ترس بازار مالی مبنی بر ادامه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در تابستان افزوده است.

وزیر خزانه داری آمریکا گفته است: “من فکر می‌کنم این گزارش نشان داد که این یک خط مستقیم نخواهد بود، کاهش تورم یک خط مستقم نیست.” و افزود که “تورم یک مشکل باقی می‌ماند.”

یلن علاوه نموده است: “این یک مطالعه است، اما تورم اصلی هم‌چنان در سطحی بالاتر از آنچه با هدف فدرال رزرو مطابقت دارد باقی می‌ماند. بنابراین، کارهای بیشتری برای انجام وجود دارد.”

اما او گفته که تورم در سال گذشته هنوز به طور گسترده کاهش یافته است و این روند باید ادامه یابد، زیرا قراردادهای اجاره مسکن هم‌چنان در حال تنظیم به سطوح پایین‌تر در مقایسه با اوج خود در دوران همه گیری کووید-19 هستند.

هم‌چنان وی ادامه داده که ما دلایلی برای کاهش بیشتر تورم در ماه‌های آینده به ویژه به اهمیت پناهندگی در شاخص‌های کلی می‌بینیم.

نویسندگان، از جمله مایکل فرولی، اقتصاد دان ارشد جی پی مورگان، فردریک میشکین، استاد مکتب بازرگانی کلمبیا و استفن سچتی، استاد مکتب بین المللی بازرگانی برندیس، دریافتند که در 16 مورد قبلی کاهش تورم مهندسی شده توسط بانک مرکزی، هیچ یک بدون رکود اتفاق نیفتاده است.

یلن که به مخالفت مقام‌های فدرال رزرو علیه این مطالعه پیوست، گفت: “من این را به عنوان یک بیانیه کلی که همیشه باید درست باشد، نمی پذیرم.”

با این وجود یک مطالعه جدید توسط سه اقتصاد دان برجسته که روز جمعه منتشر شد هم‌چنین نشان می‌دهد که فدرال رزرو برای پیروزی در مبارزه با تورم به رکود اقتصادی یا نرخ بیکاری بسیار بالاتری نیاز دارد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x