صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ولادیمیر زلنسکی: طرح ۱۲ ماده‌ی پیشنهاد شده‌ از سوی چین ارزش بررسی دارد

این طرح که در مقاله‌ی وزارت خارجه چین منتشر شد، هر دو طرف درگیر در جنگ را ترغیب به کاهش تنش تدریجی و موافقت برای تحکیم صلح می‌نماید.

پیک‌آفتاب: رویترز دی‌روز جمعه ۲۴ فبروری در گزارشی به‌مناسبت اولین سال‌گرد هجوم روسیه به اوکراین نسبت به استفاده از تسلیحات اتمی هشدار داده، افزوده که درگیری به سود هیچ کسی نمی‌باشد.

چین از محکوم نمودن روسیه و “تهاجم خواندن” مداخله‌ی نظامی کاخ کرملین در اوکراین خودداری و از تحریم‌های کشورهای غربی علیه این کشور انتقاد نموده است.

در مقاله‌ی وزارت‌خارجه چین آمده است: “همه‌ی طرف‌ها باید منطقی بمانند و خویشتن‌داری خود را حفظ کنند، از شعله‌ور کردن آتش، تشدید تنش‌ها و وخامت بیشتر یا حتا خارج شدن بحران از کنترل اجتناب ورزند.”

کی‌ف در ابتدا این طرح را نادیده گرفت و یکی از مشاوران ارشد ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفت که هرگونه طرحی برای پایان دادن به جنگ باید شامل خروج نیروهای روسیه از مرزهای موجود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به رسمیت شناخته شده بود، باشد.

یک سالگی جنگ اوکراین؛ پوتین بر تقویت نیروهای اتمی کشورش تاکید کرد

 

با این حال، زلنسکی در کنفرانس خبری به‌مناسبت اولین سالگرد درگیری، با لحن ملایم‌تر و حاکی از موافقت ضمنی صحبت می‌نمود.

روسیه اعلام کرد که از طرح چین قدردانی می‌کند و آماده است تا از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک به اهداف خود دست یابد.

با این حال، براساس بعضی از گزارش‌ها، پیشنهادات ارایه شده از سوی بیجینگ نتوانسته رضایت اعضای ناتو را به‌طوری که آن‌ها می‌خواهند، بر آورده سازد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران در تالین گفت: “چین اعتبار چندانی ندارد زیرا نتوانسته تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم نماید.”

این در حالی است که در یک سال گذشته نظامیان روسیه عملیات‌های گسترده بر ذخایر و انرژی اوکراین انجام داده است.

شرایط جنگ به‌ویژه در مناطق باخموت بیشتر از پیش وخیم گردیده و  کی‎ف نیز به‌شمول سایر شهرها مورد هدف توپ‌خانه‌های روسیه قرار می‌گیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x