صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوهای طالبان و شورای هم‌کاری خلیج بدون بیانیه مشترک

هیئت طالبان که به قطر رفته، بعدازظهر روز گذشته با نمایندگان کشورهای شورای خلیج دیدار کرد. در این دیدار بر لزوم تامین نیازهای بشردوستانه در افغانستان تاکید شده است. دو طرف در پایان، از صدور بیانیه مشترک خودداری کرده‌اند.

هیئت طالبان که به قطر رفته، بعدازظهر روز گذشته با نمایندگان کشورهای شورای خلیج دیدار کرد. در این دیدار بر لزوم تامین نیازهای بشردوستانه در افغانستان تاکید شده است. دو طرف در پایان، از صدور بیانیه مشترک خودداری کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفته است که این گفتگوها روی وضعیت سیاسی، اقتصادی و نیاز فوری مردم افغانستان به کمک‌های بشری تمرکز داشته است. وزارت خارجه طالبان گفته که شرکت کنندگان بر مسایلی از جمله احترام به حاکمیت ملی، استقلال، یک‌پارچگی، تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی افغانستان و نیز تامین حقوق اساسی شهروندان افغانستان تاکید کرده‌اند. در این نشست هم‌چنین از جامعه جهانی خواسته شده تا کمک‌های انکشافی را در کنار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گسترش دهند.

از سویی هم وزارت خارجه قطر در بیانیه مطبوعاتی گفته که در این دیدار، نمایندگان کشورهای شورای هم‌کاری خلیج بر لزوم برآورده کردن نیازهای بشردوستانه فوری مردم افغانستان و تامین امنیت کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه برای تحویل‌دهی به افراد نیازمند تاکید کردند.

به اساس بیانیه، نمایندگان شورای هم‌کاری خلیج هم‌چنین بر “لزوم وجود اقتدار عملی برای اطمینان از عدم استفاده از قلمرو افغانستان توسط هیچ گروه تروریستی” یا صدور مواد مخدر به کشورهای منطقه تاکید کردند. نمایندگان شورای هم‌کاری خلیج “ابراز نگرانی کردند که گروه‌های تروریستی ممکن است بتوانند از خاک افغانستان حملاتی را علیه سایر کشورها یا منافع آن‌ها انجام دهند.”

در این نشست هم‌چنین بر اهمیت آشتی ملی و راه‌حل سیاسی که خواسته‌های مردم افغانستان را برآورده کند، منافع همه بخش‌های جامعه را در نظر بگیرد و آزادی‌ها و حقوق اساسی از جمله حق زنان برای کار و تحصیل را محترم بشمارد، تاکید کردند.

با این حال، دو طرف از صدور بیانیه مشترک خودداری کرده‌اند. گفته شده است، به دلیل این که هیچ کشوری تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته است، کشورها پس از دیدار با هیئت طالبان از صدور بیانیه مشترک خودداری می‌کنند.

هیئت طالبان برای دیدارهایی با نمایندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و نمایندگی‌ برخی کشورها که در قطر فعالیت دارند، به دوحه رفت. انتظار می‌رود در روزهای آینده هیئت طالبان با نمایندگان کشورهای غربی نیز دیدار کند. شماری از نمایندگی‌های کشورهای غربی از جمله امریکا پس از سقوط کابل به دست طالبان به دوحه منتقل شده و از این شهر فعالیت می‌کنند. سفر وزیرخارجه طالبان دو روز پس از صدور فرمان اجرایی جو بایدن در مورد مصرف هفت میلیارد دالر دارایی‌های نقدی مسدود شده افغانستان در بانک‌های امریکا صورت می‌گیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x