صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کوریای شمالی هشت موشک بالستیک آزمایش کرد

کوریای شمالی امروز یک‌شنبه 5 جون، یک روز پس از آن‌که امریکا و کوریای جنوبی تمرینات مشترک نظامی خود را به پایان رساندند، هشت موشک بالستیک کوتاه‌بُرد را آزمایش کرد.

کوریای شمالی امروز یک‌شنبه 5 جون، یک روز پس از آن‌که امریکا و کوریای جنوبی تمرینات مشترک نظامی خود را به پایان رساندند، هشت موشک بالستیک کوتاه‌بُرد را آزمایش کرد.

پیک‌آفتاب: لوی درستیز کوریای جنوبی گفت که این موشک‌ها از ساحه سونان پیونگ‌یانگ، پایتخت کوریای شمالی شلیک شده است.

کوریای شمالی هنوز درباره این آزمایش موشکی اظهار نظر نکرده، اما خبرگزاری کیودوی جاپان به نقل از یک منبع دولتی این کشور گفته است که کوریای شمالی چندین موشک را آزمایش کرده است.

این آزمایشات هم‌چنین پس از بازدید سونگ کیم، نماینده ویژه امریکا در امور کوریای شمالی از سئول، پایتخت کوریای جنوبی صورت می‌گیرد.

سونگ روز جمعه 3 جون، با همتایان کوریای جنوبی و جاپانی خود دیدار کرد تا برای “همه موارد احتمالی” آزمایش هسته‌ای کوریای شمالی آمادگی بگیرند.

سونگ کیم در این دیدار که امروز یک‌شنبه به پایان رسید، گفت که واشنگتن مستقیماً به پیونگ‌یانگ گفته است که راه برای دیپلماسی باز است و افزود که مایل است در مورد موضوعات مورد علاقه پیونگ‌یانگ از جمله رفع تحریم‌ها گفتگو کند.

امریکا پنج‌شنبه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل تلاش کرد تا به خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های قاره‌پیمای کوریای شمالی، بر آن کشور تعزیرات شدیدتر وضع کند، اما با مخالفت چین و روسیه که هر دو از حق وتو برخوردارند، مواجه شد.

امریکا گفته است که آزمایش این موشک‌ها “نقض بی‌شرمانه” قطع‌نامه سال 2017 سازمان ملل است که نسبت به عواقب بیش‌تر آزمایش‌های موشک‌های دوربُرد یا سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده است.

اما چین، متحد نزدیک کوریای شمالی و روسیه که روابط‌‌اش با غرب بر سر تهاجم روسیه بر اوکراین به شدت وخیم شده است، قطع‌نامه پیشنهادی را وتو کردند و گفتند که تعزیرات جدید بر کوریای شمالی، نتایج “معکوس” را در پی خواهد داشت و سبب افزایش تنش خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، کوریای شمالی طیف وسیعی از موشک‌ها از جمله بزرگ‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را آزمایش کرده است.

آخرین آزمایش کوریای شمالی در 25 می، پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به کوریای جنوبی بود. گمانه زنی‌هایی وجود دارد که رهبر کوریای شمالی برای آزمایش موشک با قابلیت هسته‌ای و یا هم انفجار هسته‌ای آمادگی می‌گیرد.

ایالات متحده هشدار داده است که اگر کوریای شمالی تسلیحات هسته‌ای آزمایش کند، امریکا بار دیگر تلاش خواهد کرد تا سازمان ملل تعزیرات شدیدتر را بر پیونگ‌یانگ وضع نماید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x