صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کارشناسان سازمان ملل: جامعه جهانی باید طالبان را به رعایت حقوق بشر ملزم سازد

در یک سال بر افغانستان چه گذشت؛ سازمان ملل به مناسبت یک سالگی حاکمیت طالبان، از جامعه جهانی خواسته است که آن‌ها را پاسخگو قرار دهند. یک گروه از کارشناسان سازمان ملل وضعیت آینده حقوق بشر در افغانستان را تاریک خوانده و در این مورد هشدار داده است.

در یک سال بر افغانستان چه گذشت؛ سازمان ملل به مناسبت یک سالگی حاکمیت طالبان، از جامعه جهانی خواسته است که آن‌ها را پاسخگو قرار دهند. یک گروه از کارشناسان سازمان ملل وضعیت آینده حقوق بشر در افغانستان را تاریک خوانده و در این مورد هشدار داده است.

پیک‌آفتاب: گروهی از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به مناسبت یک سالگی بازگشت طالبان به قدرت، گفته است که جامعه جهانی باید اقدام‌های جدی را به اجرا بگذارد تا طالبان به احترام اصول اساسی حقوق بشر مجبور شوند.

در این گزارش که روز گذشته 12 اگست، منتشر شده است، کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که اگر برای پایان دادن به وضعیت بشری افغانستان به ویژه وضعیت زنان و دختران اقدام جدی نشود، آینده زنان در افغانستان خیلی تاریک خواهد بود.

این گروه می‌خواهد تا طالبان به زودترین فرصت، دروازه مکتب‌ها را برای دختران بالاتر از صنف ششم بگشایند، محدودیت‌ها بر رفت‌وآمد آزادانه زنان رفع و به آن‌ها اجازه مشارکت سیاسی داده شوند.

در ادامه گزارش کارشناسان سازمان ملل، خواسته شده تا جلو هرگونه تخطی در برابر زنان گرفته شود. در این گزارش آمده است که کارشناسان، یک سال پیش هم از جامعه جهانی خواسته بودند که تمامی افغانستانی‌ها را از زندان غیرقانونی، اعدام‌های صحرایی و خودسرانه، بی‌جا ساختن مردم و محدودیت‌های حقوق بشری مصئون سازند.

در گزارش تصریح شده که این اقدام‌ها به خاطری ضروری است که در نبود آن شاید زنان، دختران، فعالان حقوق بشری، خبرنگاران، هنرمندان، اقلیت‌های مذهبی، معلولان، فعالان مدنی و آموزگاران در حد زیادی متاثر و آسیب‌پذیر شوند.

گزارش اما می‌افزاید که اکنون هم متخصصان با گذشت یک سال بر همان خواسته خود اصرار دارند. از سوی دیگر، گزارش کارشناسان سازمان ملل می‌افزاید که در نتیجه بحران اقتصادی در افغانستان، میلیون‌ها تن آسیب‌پذیر شده‌اند.

در این گزارش، طالبان هم در یک سال گذشته به تخطی‌های حقوق بشری در افغانستان متهم شده‌اند و در آن گفته شده که طالبان به صورت سیستماتیک زنان و دختران را سرکوب کرده و آن‌ها را از جامعه رانده‌اند.

در ادامه این گزارش، هشدار داده شده که بنابر نبود حکومت همه‌شمول، امکان صلح، جورآمد و ثبات در افغانستان خیلی کم‌تر شده است.

گروه متخصصان سازمان ملل از طالبان خواسته است تا به مکلفیت‌های خود در پیمان‌های جهانی که افغانستان عضویت آن‌را دارد، عمل کنند.

کارشناسان سازمان ملل: منجمد ماندن دارایی‌های افغانستان، مشکلات زنان را بیش‌تر ساخته است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x