صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین یک میلیون دوز واکسین کرونا به افغانستان کمک کرد

جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین از کمک یک میلیون دوزی واکسین کرونا ازسوی کشور چین به افغانستان خبر داده است.

جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین از کمک یک میلیون دوزی واکسین کرونا ازسوی کشور چین به افغانستان خبر داده است.

پیک‌آفتاب: جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین امروز در صفحه توییتر خود نگاشته است که صبح امروز بسته کمکی یک میلیون دوزی واکسین کرونا کشور چین را در میدان هوایی شهر بیجینگ دریافت کرده و آن‌را به کابل فرستادم. قایم در ادامه افزوده است که کمک‌های بیشتری نیز در راه است.

جاوید احمد قایم در مصاحبه با رادیو آزادی گفته که مقام‌های چینی تعهد کرده‌اند که به زودی سایر تجهیزات طبی و مواد غذایی را برای شهروندان افغانستان کمک خواهند کرد. قایم در ادامه گفته است: “با حکومت چین در تماس هستیم که کمک‌های خود را در بخش مواد طبی بیماری کرونا افزایش دهد. مقام‌های چین وعده کرده‌اند که به زودی واکسین‌های دیگر نیز از سوی حکومت چین به مردم افغانستان کمک خواهد شد.”

از جانب دیگر، وزارت صحت عامه امارت اسلامی می‌گوید برای تطبیق این شمار واکسین برنامه‌ریزی کرده‌اند. عبدالباری عمر، معین مسلکی وزارت صحت عامه امارت اسلامی به رادیو آزادی گفته است که تا کنون 7 میلیون دوز واکسین در سراسر افغانستان تطبیق شده و اکنون افغانستان بیشتر از یک‌صد هزار دوز واکسین کرونا را در اختیار دارد.

معین وزارت صحت عامه افزوده که در دو روز گذشته 158 هزار دوز واکسین دیگر از طریق “کواکس”، نهاد فراهم کنند‌ه‌ی واکسین در سطح جهان به افغانستان رسیده است.

این مقام وزارت صحت اما می‌گوید افزون به سایر کشورها، قرار است دولت اتریش به زودی 158 هزار دوز واکسین “استرازینکا” را به افغانستان کمک نماید. او در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: “علاوه بر واکسینی که از چین می‌رسد، ما نزدیک به 160 هزار دوز واکسین دیگر را نیز در اختیار داریم. تطبیق این روند، بسیار خوب در ولایت‌ها ادامه دارد. تاکنون نزدیک به 7 میلیون دوز واکسین کرونا در کشور تطبیق شده است”.

از جانب دیگر، گزارش‌ها عکس گفته‌های معین وزارت صحت عامه امارت اسلامی را نشان می‌دهد. طبق آمار تازه سازمان جهانی صحت، تا 27 ماه نوامبر؛ اندکی بیشتر از 439 هزار واکسین کرونا در افغانستان تطبیق شده است.

در همین حال شماری از شهروندان کشور از امارت اسلامی می‌خواهند که برای رسانیدن واکسین‌های کمک شده، برنامه‌ی درستی را طرح‌ریزی نمایند تا این کمک‌ها به همه‌ی شهروندان افغانستان برسد.

این در حالی مطرح می‌شود که موج تازه‌ی ویروس کرونا به نام “اومیکرون” تهدید تازه در برابر جهان قلم‌داد می‌شود و افغانستان نیز برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور نیاز به تجهیزات بیشتر طبی دارد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x