صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پایگاه هوایی بگرام چشم و گوش امریکا در منطقه بود، اکنون چین آن را تسخیر می‌کند

مک‌کول: "پیش‌بینی من این است که چینی‌ها می‌خواهند پایگاه هوایی بگرام در افغانستان را که واقعاً از نظر توانایی‌های خودی، اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی چشم و گوش ما بود، تسخیر کنند. اکنون ما چشم‌ها و گوش‌هایی نداریم که اعمال روسیه، چین و ایران را در منطقه دیدبانی کنند. این نظریه که چین واقعا پایگاه هوایی بگرام را از آن خود خواهند کرد، یک سیلی واقعی به صورت ماست".

مایک مک‌کول، نماینده‌ی جمهوری‌خواه و عضو کیمته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز از پیامدهای بد خروج امریکا از افغانستان هشدار داده است.

پیک‌آفتاب: آقای مک‌کول گفته است که رئیس جمهور بایدن، با اصدار فرمان خروج نیروهای امریکا از افغانستان، ضعف‌های دولت امریکا را به چین نشان داده است. اکنون رئیس جمهور چین متوجه این قضیه شده و می‌خواهد از این “چشم بینا” و “گوش شنوا” استفاده کند.

این نماینده جمهوری‌خواه ایالات متحده افزوده است: “پیش‌بینی من این است که چینی‌ها می‌خواهند پایگاه هوایی بگرام در افغانستان را که واقعاً از نظر توانایی‌های خودی، اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی چشم و گوش ما بود، تسخیر کنند. اکنون ما چشم‌ها و گوش‌هایی نداریم که اعمال روسیه، چین و ایران را در منطقه دیدبانی کنند. این نظریه که چین واقعا پایگاه هوایی بگرام را از آن خود خواهند کرد، یک سیلی واقعی به صورت ماست”.

این مسئله در حالی مطرح می‌شود که خروج غیرمسئولانه امریکا از افغانستان، افغانستان را با فروپاشیدگی و بحران شدید مواجه ساخته و مایه‌ای نگرانی کشورهای منطقه و حتا باعث نگرانی امریکایی‌ها به ویژه جمهوری‌خواهان نیز شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش تامی داکورث، سناتور امریکایی و کهنه‌سرباز جنگ عراق نیز پیشنهاد ایجاد یک کمیسیون مستقل برای بررسی شکست جنگ امریکا در افغانستان را ارائه کرده بود.

تامی داکورث، سناتور و خلبان سابق ارتش امریکا، روز ۲۷ اکتبر، در نشستی گفته است: “ما باید بیاموزیم که چه اشتباهی انجام دادیم که پس از ۲۰ سال و مصرف میلیارد‌ها دالر پول مالیات‌دهندگان، در عرض یک هفته پس از خروج ما از افغانستان، کشور سقوط کرد. ما واقعاً هیچ ملت‌سازی انجام ندادیم.”

سناتور امریکایی: کمیسیونی برای بررسی شکست امریکا در افغانستان تعیین شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x