صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزیر خارجه افریقای جنوبی به بلینکن: فلسطینی‌ها به اندازه اوکراینی‌ها سزاوار وطن اند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز گذشته 8 اگست، طی سفری فصل جدیدی در روابط امریکا و افریقا را مطرح کرد. او از ایجاد شرایط برای بازرگانی قدرت‌مند صحبت کرد. در همین حال، همتای افریقای او، از سیاست‌های واشنگتن انتقاد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز گذشته 8 اگست، طی سفری فصل جدیدی در روابط امریکا و افریقا را مطرح کرد. او از ایجاد شرایط برای بازرگانی قدرت‌مند صحبت کرد. در همین حال، همتای افریقای او، از سیاست‌های واشنگتن انتقاد کرد.

پیک‌آفتاب: وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که هدف از سفر پنج روزه‌ او به منطقه جنوب صحرای افریقا، برقراری روابط با منطقه و تبدیل آن به اولویت دولت‌اش بر مبنای رویکرد «شریک‌های برابر» بوده است.

سفر بلینکن در حالی به افریقا صورت می‌گیرد که گریس نالدی مندیسا پاندور، وزیر خارجه افریقای جنوبی گفت که کشورها نباید بین غرب از یک‌سو و روسیه و چین از سوی دیگر، طرفی را انتخاب کنند. او در این باره تصریح نمود: “من از این‌که به من می‌گویند یا این را انتخاب می‌کنید یا دیگری را، متنفرم. ما نمی‌توانیم طرف درگیری بین چین و ایالات متحده باشیم.”

پاندور درباره روسیه گفت که موضع افریقای جنوبی این است که سازمان ملل مناقشه با اوکراین را از طریق دیپلماسی برطرف کند، نه این‌که تحریم‌ها اعمال شود.

وزیر خارجه افریقای جنوبی در حضور بلینکن به ناهم‌آهنگی در سیاست خارجی امریکا اشار کرده و اوکراین را به آن‌چه که «فلسطین» می‌خواند، تشبیه نمود و گفت: “فلسطینی‌ها به اندازه اوکراینی‌ها سزاوار وطن اند”.

از سوی دیگر، رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا در عین حال نگرانی خود را از حضور مسکو و بیجینگ در افریقا که به گفته او به دنبال بهره‌برداری از این کشورها و منابع این قاره اند، پنهان نکرد.

بلینکن با اشاره به آن‌چه مقامات امریکایی آن را شیوه‌های وام‌دهی غارت‌گرانه به ویژه از سوی چین می‌دانند گفت: “ما عواقب آن‌را دیده‌ایم که در واقع قراردادهای زیرساختی بین‌المللی فاسد و اجباری هستند”. وی معتقد است که این قراردادها از نظر زیست محیطی مخرب اند یا از کارگران در آن‌ها سوءاستفاده می‌شود و یا بدهی‌های سنگینی را به کشورها تحمیل می‌کنند.

وزیر خارجه امریکا افزود: “به همین دلیل برای این کشورها مهم است که انتخاب داشته باشند.”

دولت بایدن از این‌که افریقای جنوبی و همسایگان‌اش به تلاش‌های تحت رهبری امریکا در منزوی کردن روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین نپیوسته‌اند، ناامید شده است.

سفر بلینکن به قاره افریقا با ورود به افریقای جنوبی آغاز شد و با حضور در جمهوری دموکراتیک کانگو و رواندا دنبال می‌شود.

در پیوند به این مسئله، نالدی پاندور با اشاره به حکومت اقلیت سفیدپوستان که سیاه‌پوستان افریقای جنوبی را برای دهه‌ها سرکوب می‌کردند گفت: “افریقای جنوبی صلاحیت صحبت درباره این موضوع را دارد، چرا که ما آپارتاید را تجربه کرده‌ایم.”

از سوی دیگر، شماری از کنش‌گران حقوق بشر، اشغال کرانه باختری و نوار غزه از سوی اسرائیل را به نوعی آپارتاید تشبیه کرده‌اند. اسرائیل به مانند امریکا این توصیف را رد می‌کند.

افزون بر موارد بالا، بلینکن با استناد به گزارش بانک جهانی هشدار داد که 193 میلیون تن در سراسر جهان و عمدتاً در کشورهای آفریقایی، با قحطی روبه‌رو اند و 40 میلیون تن دیگر ممکن است در وضعیتی مشابه قرار بگیرند.

گفته می‌شود که محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه از سوی روسیه منجر به کمبود غلات، روغن، کود و کمبود مواد غذایی در جهان شده است.

بلینکن اما گفت: “امریکا در این بحران بی‌سابقه در کنار کشورهای افریقایی حضور دارد، زیرا این کاری است که شرکا برای یک‌دیگر انجام می‌دهد”. وی افزود: “امریکا انتخاب‌های افریقا را دیکته نخواهد کرد. حق انتخاب با افریقایی‌ها و تنها افریقایی‌ها است.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر دوره‌ای خود به افریقا رفت. این سفر دیپلماتیک در حالی صورت گرفت که یک هفته پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرده بود.

تلاش برای یارگیری بیش‌تر؛ حضور هم‌زمان لاوروف، مکرون و نماینده ویژه امریکا در افریقا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x