صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش متقابل ایران و امریکا در پیوند به “توطئه قتل جان بولتون”

وزارت عدلیه امریکا روز گذشته 10 اگست، اعلام کرد که یک عضو سپاه پاسداران ایران را به طراحی توطئه قتل جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا متهم کرده است.

وزارت عدلیه امریکا روز گذشته 10 اگست، اعلام کرد که یک عضو سپاه پاسداران ایران را به طراحی توطئه قتل جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا متهم کرده است.

پیک‌آفتاب: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به این خبر، به ایران هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه مقامات کنونی و سابق امریکا، برای ایران پی‌آمدهای شدیدی به هم‌راه خواهد داشت.

در واکنش به این سخنان؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پگاه امروز 11 اگست، گفت که ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک، قویاً هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین‌الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

وزارت عدلیه امریکا روز گذشته اعلام کرد، «شهرام پورصفی» متولد تهران که به نام «مهدی رضایی» نیز شناخته می‌شود، به نیابت از سپاه پاسداران در اجیر کردن اشخاص در امریکا به منظور به قتل رساندن جان بولتون دست داشته است.

این نهاد در توییتی نگاشته است: “یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به توطئه برای قتل مشاور سابق امنیت ملی متهم شد.”

در پیوند به این مسئله؛ متیو اولسن، معاون دادستانی کل امریکا گفت: “این اولین بار نیست که ما نقشه‌های ایران برای انتقام گرفتن از افراد در خاک امریکا را برملا می‌کنیم و ما برای افشا و مختل کردن هر یک از این تلاش‌های خستگی‌ناپذیر، کار خواهیم کرد.”

انگیزه احتمالی شهرام پورصفی از این اقدام، گرفتن «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، عنوان شده است. قاسم سلیمانی در ماه جدی سال 1399 در میدان هوایی بغداد به فرمان دونالد ترامپ کشته شد.

در خصوص این مسئله، FBI در توییتی نگاشته است: “شهرام پورصفی به اتهام استفاده از تسهیلات بازرگانی بین‌دولتی در ارتکاب قتل اجاره‌ای و حمایت و تلاش برای حمایت مادی از تروریست‌ها توسط FBI تحت تعقیب است.”

FBI در توییت دیگری نوشته است: “یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به توطئه برای قتل جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی متهم شد.”

از سوی دیگر؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش تازه خود به بیانیه وزارت عدلیه امریکا، این اتهامات را «بی اساس» دانسته است. کنعانی گفته است که “بافتن این افسانه‌های نخ‌نما و بی‌اساس” در چنین مواردی “در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی امریکا است”.

از سوی دیگر، مشاور امنیت ملی امریکا با اشاره به بیانیه وزارت عدلیه این کشور تصریح کرده است: “ما این موضوع را پیش‌تر نیز گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت. دولت بایدن در حفاظت و دفاع از همه امریکایی‌ها در مقابل تهدیدات خشونت‌آمیز و تروریزم کوتاهی نخواهد کرد.”

جیک سالیوان اضافه کرده است: “اگر ایران به هر یک از شهروندان ما، چه کسانی که هم اکنون به خدمت به امریکا ادامه می‌دهند یا کسانی که قبلاً خدمت کرده‌اند، حمله کند، با پی‌آمدهای شدیدی روبه‌رو خواهد شد.”

مشاور امنیت ملی امریکا تاکید کرده است که این کشور همه منابع خود را برای محافظت از شهروندان این کشور به کار خواهد گرفت.

از سوی دیگر؛ وزارت عدلیه امریکا، شهرام پورصفی را متهم کرده است که قصد داشته است “300 هزار دالر به افرادی در امریکا پرداخت کند تا جان بولتون را در واشنگتن دی سی یا ایالت مریلند به قتل برساند”.

براساس بخشی از اسناد دادگاه، شهرام پورصفی در 22 اکتبر 2021، از فرد الف که مقیم امریکا است و با پورصفی آنلاین دیدار داشته، خواسته بود که از مشاور امنیت ملی دولت پیشین امریکا عکاسی کند، با این ادعا که عکس‌ها برای کتابی است که پورصفی مشغول نوشتن آن است.

در همین حال، جان بولتون در واکنش به بیانیه وزارت عدلیه امریکا گفته است که رویکرد دولت بایدن در قبال ایران، باعث تشویق این کشور برای اقدام علیه مقام‌های امریکایی شده است.

جان بولتون به سی‌ان‌ان گفته است: “این یک اشتباه بزرگ برای دولت جو بایدن است که با التماس به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015، در مقابل ایران ضعف نشان می‌دهد”. مشاور امنیت ملی دوره دونالد ترامپ تصریح کرده است: “چنین رویکردی، تهران را تشویق می‌کند تا دست به این نوع فعالیت‌های تروریستی بزند”.

بولتون در پیوند به این قضیه در توییتی گفته است: “من مایلم از وزارت عدلیه برای آغاز دادرسی کیفری بدون مهر و موم و FBI به دلیل تلاش خود در کشف و ردیابی تهدید جنایتکارانه رژیم ایران برای شهروندان امریکایی و سرویس مخفی برای محافظت در برابر تلاش‌های تهران، تشکر کنم”.

جان بولتون مواضع تندی نسبت به ایران دارد و حتی از حمله نظامی برای ساقط کردن حکومت ایران حمایت کرده است.

در همین حال، یک مقام دولت امریکا روز گذشته به رویترز گفته است که امریکا معتقد نیست اتهامات علیه یک عضو سپاه پاسداران جهت توطئه برای قتل جان بولتون بر دیپلماسی هسته‌ای در قبال ایران تاثیر بگذارد.

این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: “از نظر ما نباید چنین باشد، چرا که وزارت عدلیه مستقل از دیپلماسی امریکا در قبال ایران، اتهامات شهرام پورصفی را پیگیری می‌کند.”

از سوی دیگر نشریه واشنگتن اگزماینر، ماه حوت سال گذشته، به نقل از یک مقام وزارت عدلیه امریکا خبر داده بود که “دست‌کم دو عضو نیروی قئس سپاه پاسداران ایران” قصد داشتند جان بولتون را به قتل برسانند.

این نشریه اضافه کرده بود که نهادهای امنیتی امریکا در همان مراحل اولیه توطئه نیروی قدس سپاه پاسداران، از موضوع آگاه شدند و از اواخر سال گذشته، تدابیر حفاظتی شدید و تمام‌وقت برای حفظ جان بولتون اتخاذ کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x