صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هم‌زمان با سفر امیر قطر به امریکا، قطر قرارداد بی‌سابقه خرید 50 فروند بوئینگ را امضا کرد

خطوط هوایی قطر روز گذشته 31 جنوری، قرارداد خرید هواپیماهای باربری آخرین مدل 777X را با بوئینگ امضا کرد. امضای این قرارداد هم‌زمان با سفر شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر به امریکا صورت می‌گیرد.

خطوط هوایی قطر روز گذشته 31 جنوری، قرارداد خرید هواپیماهای باربری آخرین مدل 777X را با بوئینگ امضا کرد. امضای این قرارداد هم‌زمان با سفر شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر به امریکا صورت می‌گیرد.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی می‌نویسد که این قرارداد بزرگ به شرکت بوئینگ امکان برتری در برابر رقیب اروپایی خود یعنی ایربس (Airbus) را برای مدتی طولانی تضمین می‌کند. بر اساس این قرارداد که در جریان سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به امریکا نهایی شد، خطوط هوایی قطر سفارش 34 فروند هواپیمای باربری 777X و 16 هواپیمای دیگر را به بوئینگ داد. ارزش این قرارداد 20 میلیارد دالر تخمین شده است.

طبق گزارش ایران پرس، سفر امیر قطر به امریکا نخستین سفر یکی از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به واشنگتن در دوره ریاست جمهوری جو بایدن است. طبق این گزارش، قطر در سیاست‌های امریکا جای‌گاه خاصی دارد. این خبرگزاری تحلیل می‌کند که این سفر چهار هدف را دنبال می‌کند: “تقویت روابط دو کشور، زیرا قطر و امریکا روابط استراتیژیک دارند، مسئله تضمین امنیت انرژی، قضایای افغانستان و مذاکرات وین میان ایران و 1+4 محور گفتگوی دو رهبر خواهد بود”.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت مالیه امریکا گفته بود که والی ادیمو، معاون این وزارت با مقام‌های ارشد قطری درباره نیازهای بشری و وضعیت کنونی افغانستان گفتگو کرده‌اند.

مقام‌های قطری و امریکایی درباره نیازهای بشری افغانستان گفتگو کردند

از سوی دیگر، قطر ایرویز (Qatar Airways) قراردادی برای سفارش 25 فروند هواپیمای 737-مکس دیگر را با بوئینگ امضا کرد. خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی می‌گوید که بر اساس این سند، پیش‌خرید علاوه بر 25 فروند مدل 737-10 یعنی بزرگ‌ترین مدل 737-مکس، 25 هواپیمای دیگر را هم شامل می‌شود. ارزش این پیش‌قرارداد، 7 میلیارد دالر برآورد شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید عمده خطوط هوایی قطر، یک ضربه جدی به صنعت هواپیماسازی اروپا و پرچم‌دار آن، ایربس به شمار می‌رود. قطر از چند سال پیش بر سر از بین رفتن سطح بدنه ایربس‌های مدل A350 با این شرکت اروپایی وارد دعوای حقوقی شد واکنون در انتظار دریافت خسارت است. ایربس در پاسخ به طرح این شکایت نزد مراجع داوری، قرارداد فروش 50 فروند هواپیمای A321 نئو به خطوط هوایی قطر را فسخ نمود.

دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ سفارش قطر را یک فضای تنفسی جدی برای این شرکت بزرگ توصیف کرد و گفت با این قرارداد، خط تولید ما برای دو سال تمام‌وقت کار خواهد داشت.

این در حالی است که بر اساس اعلام مقامات امریکایی و قطری، قرار است دوحه به نیابت از واشنگتن، مسئولیت حفاظت از منافع امریکا در افغانستان را بر عهده دارد.

قطر حافظ منافع امریکا در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x