صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار طالبان به مولوی مهدی مجاهد

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در رأس هیئتی به ولسوالی بلخاب سفر کرده و حکم تقرری مولوی مهدی مجاهد به عنوان معاون وزارت شهرسازی را نیز با خود برده است، وی در جریان ملاقات خود به مولوی مهدی هشدار داده است که هر گونه ایستادگی در برابر طالبان، با اقدام سخت سرکوب خواهد شد.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در رأس هیئتی به ولسوالی بلخاب سفر کرده و حکم تقرری مولوی مهدی مجاهد به عنوان معاون وزارت شهرسازی را نیز با خود برده است، وی در جریان ملاقات خود به مولوی مهدی هشدار داده است که هر گونه ایستادگی در برابر طالبان، با اقدام سخت سرکوب خواهد شد.

پیک‌آفتاب: سفر انعام‌الله سمنگانی به بلخاب در حالی همگانی می‌شود که اخیراً، تنش‌ها میان این قوماندان پیشن طالبان با سایر اعضای طالبان، بر سر کنترل معادن زغال‌سنگ و اداره ولسوالی بلخاب شدت یافته است.

پیش‌تر طالبان مولوی مهدی مجاهد را که تنها قوماندان شاخص هزاره‌تبار آنان محسوب می‌شود، قوماندان مسلح‌غیرمسئول خوانده و خواستار کاهش تنش‌ها در بلخاب گردیده بودند.

فخرالدین محمدعمیر سرپلی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت سرپل به رسانه‌ها گفته است که انعام‌الله سمنگانی پنج‌شنبه شب 19 جوزا، وارد این ولایت گردیده و روز جمعه به هدف ملاقات با مولوی مهدی مجاهد به ولسوالی بلخاب رفته بود.

وی تصریح می‌کند که سمنگانی، با رئیس استخبارات طالبان در بامیان و مسئولان امنیتی ولایت سرپل نیز در این زمینه گفتگو کرده است.

برخی منابع محلی می‌گویند که سمنگانی حکم تقرری مولوی مهدی به عنوان معاون وزارت شهرسازی را با مهر و امضای ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان، برای وی برده است، اما او این پیشنهاد طالبان را نپذیرفته و گفته است که ترجیح می‌دهد در زادگاه خود بماند و امنیت بلخاب را تامین کند.

به گفته منبع، سمنگانی در صحبت با مولوی مهدی گفته است: “باور ملا هبت‌الله این است که در افغانستان فقط هندوها و سیک‌ها اقلیت‌اند و بقیه اقوام از‌ جمله هزاره‌ها، از اقوام بزرگ افغانستان‌اند که در ساختار حکومت آنان حضور خواهند داشت.”

سمنگانی هم‌چنین با یادآوری مذاکرات میان هیئت طالبان و احمد مسعود، رهبر جبهه پنجشیر گفت که اگر مذاکرات با مسعود به نتیجه می‌رسید، اکنون در پنجشیر جنگی وجود نداشت.

او هم‌چنان به مولوی مهدی هشدار داده است که هرگونه ایستادگی در مقابل طالبان، با اقدامی سخت سرکوب خواهد شد و رهبری طالبان به منظور جلوگیری از هر نوع تنش، برای پنجمین بار به بلخاب، هیئت فرستاده است.

این منبع آگاه خاطرنشان می‌سازد، مولوی مهدی در آخرین صحبتی که با هیئت اعزامی طالبان داشت، پیشنهاد آنان مبنی بر ترک بلخاب و سفر به کابل را رد کرده و گفته است که ترجیح می‌دهد در زادگاهش در میان مردم بماند و در حد توان، امنیت منطقه‌اش را تامین کند. هیئت طالبان، پس از دریافت پاسخ نهایی مولوی مهدی، با نارضایتی بلخاب را ترک کرده است.

این در حالی است که در جریان روزهای گذشته، میان طرف‌داران مولوی مهدی مجاهد و ولسوال برحال طالبان در بلخاب، درگیری صورت گرفته و به طرفین تلفات نیز وارد شده است.

به دنبال آن، گزارش‌هایی منتشر گردید که این قوماندان هزاره‌تبار طالبان، فردی از نزدیکان خود را به صورت یک‌جانبه در بلخاب به حیث ولسوال مقرر کرده و تنش‌ها در این ولایت تشدید گردیده است.

تداوم تنش‌ها در بلخاب

مولوی مهدی مجاهد طی دو ماه اخیر پس از برکناری از ریاست استخبارات بامیان به بلخاب رفته و هیچ مسئولیت تازه‌ای در حکومت طالبان ندارد.

مجاهد از معدود اعضای هزاره‌تبار طالبان به شمار می‌رود که در ولایت سرپل و سایر ولایات شمالی از نفوذ قابل‌توجهی برخوردار است.

طالبان برکناری وی از ریاست استخبارات بامیان را  به تاریخ 7 دلو 1400 تایید کردند و گفتند که به زودی مجاهد را در پست دیگری می‌گمارند؛ اما در عمل چنین نشد.

تایید برکناری مولوی مهدی از ریاست استخبارات بامیان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x