صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نفت ایران سریع‌ترین جایگزین نفت روسیه در اروپا

خبرگزاری بلومبرگ با نشر گزارشی می‌نویسد، در صورتی‌که توافق هسته‌ای صورت گیرد و تحریم‌های امریکا علیه ایران پایان یابد، نفت این کشور احتمالاً سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها وارد بازارهای جهانی خواهد شد و جای نفت روسیه را در اروپا می‌گیرد.

خبرگزاری بلومبرگ با نشر گزارشی می‌نویسد، در صورتی‌که توافق هسته‌ای صورت گیرد و تحریم‌های امریکا علیه ایران پایان یابد، نفت این کشور احتمالاً سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها وارد بازارهای جهانی خواهد شد و جای نفت روسیه را در اروپا می‌گیرد.

پیک‌آفتاب: این گزارش که روز گذشته 21 اگست، منتشر شده است، با اشاره به افزایش امیدها به احیای برجام و خوش‌بینی اروپایی‌ها به رویکرد مثبت ایران به مذاکرات ویانا می‌نویسد که کشورهای اروپایی به غیر از خرید نفت روسیه از طریق خطوط لوله، 1.2 میلیون بشکه نفت این کشور را نیز از طریق نفت‌کش‌ها خریداری می‌کنند که نسبت به دوران قبل از تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه کرملین، 33 درصد کاهش داشته است.

گفته می‌شود که اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی علیه روسیه را از دسمبر امسال به اجرا می‌گذارد.

از سوی دیگر، این گزارش می‌افزاید، اگرچه انتظار نمی‌رود تولید و صادرات نفت ایران تا آن زمان به سطح دوران قبل از تحریم‌ها برسد، اما می‌تواند بخشی از اُفت واردات نفت اروپا از روسیه را جبران کند.

این گزارش به احیای صادرات نفت ایران بعد از برجام در سال 2015 اشاره کرده و گفته است که شتاب رشد تولید و صادرات نفت ایران دو برابر آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد و تهران طی 12 ماه صادرات، روزانه نفت خود را یک میلیون بشکه افزایش داد و تولید را نیز به 3.8 میلیون بشکه در روز رساند.

بلومبرگ به 100 میلیون بشکه ذخایر نفت بی‌مشتری ایران اشاره کرده و گفته است این محموله‌ها با لغو تحریم‌ها بسیار سریع‌تر می‌توانند وارد بازار شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر الجزیره از قول منابع آگاه گزارش داده بود که لغو تحریم‌های ایران در چهارچوب احیای برجام، دو مرحله‌ای و در چهار فاز خواهد بود. منابع آگاه که نامی از آن‌ها برده نشده، روز 19 اگست به الجزیره گفته‌ بودند که امریکا به ایران تضمین خواهد داد که طی 120 روز، 50 میلیون بشکه نفت خود را بفروشد.

الجزیره: امریکا صادرات 50 میلیون بشکه نفت ایران را تضمین می‌کند

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی قبلاً گفته بود که ماه‌ها طول می‌کشد تا پروسه بیمه محموله‌های نفتی، نفت‌کش‌ها و گواهی‌نامه‌های فنی کشتی‌های ایرانی توسط شرکت‌های بزرگ غربی انجام شود، اما بلومبرگ می‌نویسد در دور قبلی رفع تحریم‌های ایران، نفت این کشور با نفت‌کش‌های غربی به اروپا و جاپان صادر می‌شد و نیازی به نفت‌کش‌های خود ایران برای حمل محموله‌های نفتی نیست.

این گزارش هم‌چنین می‌افزاید که چین به‌عنوان تنها مشتری نفت ایران، بدون درخواست بیمه و گواهی‌نامه فنی، به نفت‌کش‌های ایرانی اجازه ورود به بنادر خود را می‌دهد و هند، دومین مشتری نفتی ایران در دوران قبل از تحریم‌ها نیز احتمالاً همین رویکرد را داشته و ورود محموله‌های نفتی از ایران را برای رقابت با نفت ارزان روسیه تسهیل کند.

با این‌حال، گزارش شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها نشان می‌دهد که ایران و روسیه وارد رقابتی سخت در بازارهای نفتی چین شده و در ارائه تخفیف به مشتریان چینی، گوی سبقت را از هم می‌ربایند.

تازه‌ترین گزارش گمرک چین که روز یک‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که روسیه برای سومین ماه متوالی به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به این کشور تبدیل شده است.

گمرک چین می‌گوید در ماه گذشته هیچ محموله نفتی از ایران و ونزوئلا خریداری نشده است، اما آمارهای شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها نشان می‌دهد که ماه گذشته بیش از 800 هزار بشکه نفت ایران راهی چین شده است.

البته براساس گزارش‌های بین‌المللی از جمله رویترز، مالیزیا یکی از کشورهایی است که ایران نفت خود را تحت نام آن کشور راهی چین می‌کند.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه گذشته واردات نفت از مالیزیا را 183 درصد افزایش داده است؛ به عبارتی صادرات نفت مالیزیا به چین، تقریباً سه برابر شده است.

این کشور در هفت ماه سال جاری میلادی، 14.4 میلیون تُن، معادل 507 هزار بشکه در روز نفت از مالیزیا خریداری کرده که 70 درصد بیش‌تر از دور مشابه سال گذشته است.

گمرک چین می‌گوید در هفت ماه امسال، تنها 27 هزار بشکه در روز نفت ایران را به طور مستقیم خریداری کرده است.

بلومبرگ می‌نویسد، ایران قبل از تحریم‌های امریکا روزانه 600 هزار بشکه صادرات نفت به اروپا، به ویژه کشورهای حوزه مدیترانه داشت که بعد از لغو تحریم‌ها می‌تواند با نفت اورال روسیه که بسیار شبیه به نفت ایران است، جایگزین شود.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رهبران اتحادیه اروپا، بر سر بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه که کاهش 90 درصدی واردات نفت از این کشور تا پایان سال جاری را نیز شامل می‌شد، به توافق رسیدند.

اتحادیه اروپا 90 درصد واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفتی روسیه اختلاف نظر دارند

روسیه به جای عربستان، بزرگ‌ترین صادر کننده نفت به چین شد

میانمار نفت مورد ضرورت خود را از روسیه وارد می‏‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x