صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ملا هبت‌الله، برای تطبیق پروژه تاپی نماینده خاص تعیین می‌کند

والی طالبان برای هرات در ملاقات با سفیر ترکمنستان گفته است که ملا هبت‌الله آخندزاده «دل‌چسپی خاص» به پروژه تاپی دارد و به زودی برای تطبیق آن در افغانستان، نماینده خاص تعیین می‌کند.

والی طالبان برای هرات در ملاقات با سفیر ترکمنستان گفته است که ملا هبت‌الله آخندزاده «دل‌چسپی خاص» به پروژه تاپی دارد و به زودی برای تطبیق آن در افغانستان، نماینده خاص تعیین می‌کند.

پیک‌آفتاب: نورالدین احمد اسلام‌جار، والی طالبان برای هرات در دیدار با خواجه عوضوف، سفیر ترکمنستان و محمد مراد امانوف، رئیس اجرائیوی پروژه «TAPI»، گفته است که تا شش ماه دیگر کار عملی پایپ‌لاین انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان آغاز می‌گردد.

والی طالبان برای هرات می‌گوید: “این لوله تنها برای انتقال گاز نیست، بلکه وفاداری و دوستی بین دو ملت را ثابت می‌سازد.”

وی در ادامه تصریح کرده است که اداره محلی هرات به زودی نقشه استملاک زمین‌‌هایی که در امتداد پروژه تاپی قرار دارند را در اختیار کمیته مشترک قرار می‌دهد.

منبع می‌افزاید که سفیر ترکمنستان در این مورد خاطرنشان ساخته است: “باید استملاک زمین‌ها با استندردهای جهانی صورت گیرد، فعلاً ما روی سروی کار می‌کنیم تا گاز را به شهرک صنعتی هرات برسانیم و قرار است امسال پروژه تاپ نیز علمی گردد.”

پیش از این، محمد ابوبکر امینی از سوی طالبان به حیث رئیس هم‌آهنگی پروژه تاپی در وزارت معادن و پترولیم معرفی شده بود. امینی از دانشکده انجینری دانشگاه شیخ زاید ولایت خوست فارغ گردیده و براساس اعلام رسمی طالبان، در زمینه تجربه کاری هم دارد.

این در حالی است که بانک انکشاف آسیایی در ماه حوت سال گذشته اعلام کرده بود، به دلیل این‌که جامعه جهانی حاکمیت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، پروژه تاپی را در افغانستان تمویل نمی‌کند.

تاخیر تازه در پروژه تاپی؛ بانک انکشاف آسیایی این پروژه را تمویل نمی‌کند

پروژه تاپی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر امتداد می‌یابد و قرار است سالانه حدود ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال دهد. این پروژه بزرگ از طریق هرات و قندهار به چمن، ژوب، دیره غازی‌خان و ملتان در پاکستان و سپس تا مرز هند امتداد می‌یابد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x