صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

متحدان واشنگتن آماده همکاری با امریکا برای مقابله با چین نیستند

امریکا برای دفاع از تایوان در برابر حمله احتمالی چین، به موشک‌های مستقر در زمین نیاز دارد، اما متحدانش آماده قبول این موشک‌ها در خاک خود نیستند.

امریکا برای دفاع از تایوان در برابر حمله احتمالی چین، به موشک‌های مستقر در زمین نیاز دارد، اما متحدانش آماده قبول این موشک‌ها در خاک خود نیستند.

پیک‌آفتاب: نیوز 18 (بخش آنلاین شبکه سی‌ان‌ان – نیوز 18) با نشر گزارشی به نقل از اندیشکده رند کارپوریشن (Rand Corporation Think Tank) گفته است که پنج متحد اصلی امریکا شامل کشورهای جاپان، کوریای جنوبی، استرالیا، تایلند و فیلیپین به احتمال بسیار کمی با میزبانی موشک‌های امریکایی میان‌بُرد مستقر در زمین موافقت می‌کنند.

گزارش تصریح می‌کند که موشک‌های میان‌بُرد در راهبرد امریکا برای نفوذ به خط دفاعی چین در صورت حمله بیجینگ به تایوان در آینده‌ای نزدیک، نقش اساسی دارد.

در همین حال؛ جفری هورنونگ، دانشمند ارشد سیاسی که نویسنده این گزارش است، شانس موافقت استرالیا و جاپان با میزبانی از موشک‌های میان‌بُرد مستقر در زمین را اندک دانسته و یادآور شده که فیلیپین یا تایلند، هیچ یک به چنین مسئله‌ای نظر مساعد نشان نمی‌دهند.

در گزارش هم‌چنین عنوان شده که امریکا موشک میان‌بُرد مستقر در زمین را در زرادخانه خود ندارد، در حالی‌که چین در مقایسه با امریکا، یک هزار و 250 موشک از این نوع را در زرادخانه خود دارا می‌باشد.

گزارش می‌افزاید که ایالات متحده دریافته که تسلیحات مستقر در زمین در شکست دادن سیستم دفاعی چین و هم‌چنین معکوس کردن قابلیت‌های A2/AD بیجینگ حایز اهمیت است. A2/AD به راهبرد ارتش آزادی بخش خلق چین برای استفاده ترکیبی از کشتی‌ها، موشک‌ها و حس‌گرها برای جلوگیری از نزدیک شدن دشمنان به سواحل چین اشاره دارد.

براساس این گزارش، امریکا در سال 2016، سیستم دفاع هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا (تاد) را در کوریای جنوبی نصب کرد تا به عقیم کردن تهدید هسته‌ای و بالستیک کوریای شمالی کمک کند.

از سوی دیگر، گزارش می‌افزاید که این سیستم، چین را هدف قرار نمی‌داد اما همان سال بیجینگ اقدامات اقتصادی را اتخاذ کرد تا پیامی قوی به مون جه‌این، رئیس جمهور وقت کوریایی جنوبی ارسال نماید.

در همین حال، گزارش می‌گوید که طرح کانگرس امریکا اشاره به خنثی کردن موثر چین در تنگه تایوان دارد و می‌گوید که موشک‌های میان‌بُرد مستقر در زمین در امتداد جزایری که در سرزمین اصلی جاپان، اوکیناوا، تایوان و فیلیپین قرار دارد، مستقر شود.

بخش دیگری از گزارش می‌گوید که اگر دنبال کردن این طرح سخت باشد، استرالیا می‌تواند به دلیل افزایش تنش با چین بر سر موضوعات مربوط به تجارت و امنیت منطقه‌ای، کمی مهلت فراهم کند. در واقع، کانبرا ممکن است از این پس میزبانی از موشک‌های میان‌بُرد مستقر در زمین را به عنوان یک چالش در نظر نگیرد.

گزارش اما توضیح می‌دهد که بحث در مورد جاپان کمی فرق می‌کند. گزارش تصریح می‌کند، اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا گام‌هایی را جهت تحکیم و بهبود روابط بین توکیو و واشنگتن برداشته، اما شانس این‌که جاپان درخواست امریکا برای میزبانی از این موشک‌ها را رد کند، وجود دارد.

در همین حال، گزارش تصریح می‌کند که در فیلیپین، فردیناند مارکوس جونیور که به عنوان حاکم جدید در مانیل، پایتخت آن کشور روی کار آمده، احتمالاً قدم جای پای رودریگو دوترته، رئیس جمهور اسبق می‌گذارد که مانیل و بیجینگ را به هم نزدیک‌تر نمود، امری که مناسبات قوی با واشنگتن را به خطر می‌اندازد.

در این میان، تایلند به رغم برخورداری از قدیمی‌ترین شراکت منطقه‌ای با امریکا، پس از کودتای 2019 به چین نزدیک‌تر شده که باز به نفع امریکا نیست.

گزارش می‌افزاید که در دوره زمام‌داری پرایوت چان اوچا، نخست وزیر تایلند؛ چین به پایگاه نیروی دریایی ساتاهیپ دسترسی پیدا کرد و با تایلند رزمایش‌های جنگی برگزار نمود. بحث دیگر، سرکوب ارزش‌های دموکراتیک در تایلند است، موضوعی که به نگرانی امریکا می‌افزاید. گزارش با این نکته خاتمه می‌یابد که احتمالاً این دو کشور میزبانی از سیستم‌های موشکی در خاک خود را نمی‌پذیرند و امریکا در میدان تنها می‌ماند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر روزنامه امریکایی واشنگتن اگزماینر پیش‌بینی کرده بود که امریکا در صورت جنگ با چین، شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

امریکا در صورت جنگ با چین شکست می‌خورد

وانگ یی: استراتیژی امریکا موجب تقابل با چین شده است

چین: امریکا مکرراً قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

چین: امریکا عامل اصلی بی‌ثباتی در نظم جهانی است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x