صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مامور قتل بن لادن یک روز پس از کشته شدن الظواهری، سکته کرد

گری شرون از رئیس خود در کنار مجموعه دستورات کاری، دستوری برای کشتن «اسامه بن لادن» و معاون وی «ایمن الظواهری» نیز دریافت کرد. "بن لادن را بازداشت کن، بکُش و سرش را در جعبه‌ای روی یخ خشک بیاور این‌جا". او هم‌چنان مسئولیت از بین بردن بقیه اعضای حلقه مرکزی القاعده را به دست آورد، "سرهای‌شان را به نیزه کنید".

در حالی‌که شهروندان نیویارک در شوک حملات یازدهم سپتمبر 2001، بودند، دستگاه استخباراتی امریکا به دنبال فردی بود تا ماموریت انتقام‌گیری را بگیرد. آتش و فضای غبارآلودی شهر نیویارک و به ویژه دستگاه‌ها و نهادهایی که در راستای امنیت ملی این کشور کار می‌کردند را متعجیب ساخته بود. تماشاگران داخلی و خارجی که به صورت مستقیم و یا از فاصله‌های دور پشت صفحات تلویزیون نظاره‌گر وضعیت به وجود آمده بودند، متحیر و در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند.

پیک‌آفتاب: در فضای تنش‌آلود و نابه‌سامان دولت امریکا، فردی به نام «گری شرون» مانند سایر ماموران استخباراتی توسط رئیس نهادش به دفتر کاری خواسته شده و دستوری می‌گیرد که برای تحقق‌اش سال‌های زیادی کوشیده بود. او مدت زیادی در میان جنگجویان افغانستان ایفای وظیفه کرده است.

گری شرون از رئیس خود در کنار مجموعه دستورات کاری، دستوری برای کشتن «اسامه بن لادن» و معاون وی «ایمن الظواهری» نیز دریافت کرد. “بن لادن را بازداشت کن، بکُش و سرش را در جعبه‌ای روی یخ خشک بیاور این‌جا”. او هم‌چنان مسئولیت از بین بردن بقیه اعضای حلقه مرکزی القاعده را به دست آورد، “سرهای‌شان را به نیزه کنید”.

پس از چند روز، شرون و گروهی از ماموران تحت فرمانش رهسپار افغانستان شدند. این تیم اولین اتباع امریکایی بودند که بعد از حمله یازدهم سپتامبر و با تجهیزات مانند تلفن‌های ماهواره‌ای، میلیون‌ها دالر پول نقد برای برقراری ارتباط با شبه‌نظامیان ضد طالب و سایر وسایل وارد خاک افغانستان می‌گردند. امریکا چند هفته بعد در هفتم اکتبر 2001، به افغانستان حمله کرد و اولین جرقه جنگ امریکا را زد؛ جنگی که دو دهه بین سال های 2001-2021 طول کشید.

ماموریت کشتن اسامه بن لادن در سال 2011 به پایان رسید، اما کشتن ایمن الظواهری یک دهه دیگر را در بر گرفت. در 31 جولای 2022، خبر مرگ ایمن الظواهری توسط جو بایدن تائید گردید. مرگی که «گری شرون» حکم آن‌را در سال 2001 دریافت کرده بود. تنها یک روز پس از کشته شدن ایمن الظواهری، گری شرون نیز در اثر سکته در سن 80 سالگی درگذشت.

ویلیام برنز، مدیر استخبارات امریکا او را به عنوان «قهرمان و الهام‌بخش» برای مامورانی که در سازمان جاسوسی امریکا کار می‌کنند، تحسین کرد.

برنز گفته است: “گری بیش از دو دهه پیش در افغانستان و در هر نقش دیگری که در CIA خدمت کرد، بهترین تجسم سازمان ما بود. ما هرگز فداکاری، وفاداری و پشت کار او را فراموش نخواهیم کرد.”

گری شرون در دهه 1980 و 1990 به عنوان رئیس پایگاه CIA در افغانستان و پاکستان فعالیت نموده است. در ایام حمله به افغانستان، تعداد کمی از ماموران CIA بودند که می‌توانستند رهبری عملیات اولیه امریکا به افغانستان را داشته باشند. او در مصاحبه‌ای با پی‌بی‌اس مدعی شده بود که در دوران ماموریت وی، امریکا هیچ علاقه‎ای به افغانستان نداشته است.

شرون ادامه می‌دهد، “طالبان آن‌جا بودند، همه می دانستند که آن‌ها حقوق بشر را نقض می‌کنند و فقط دولت بی‌کفایتی هستند که با مردم خود به طرز وحشت‎ناکی رفتار می‎کنند، اما در واشنگتن واقعاً برای کسی مهم نبود.”

اما شرون گفت نظارت بر فعالیت‌های اسامه بن لادن در دهه 1980، اثر چندانی نداشت و «معادله تغیر کرده بود»، هرچند در اوایل، بن لادن یک سرباز گم‌نام از کشور عربستان سعودی و مانند سایر جنگجویان موجود در افغانستان بود، اما تجربه جنگ علیه شوروی سابق وی را به شهرت رسانده بود.

شرون بخشی از گروه کوچکی در مرکز CIA بود که اسامه بن لادن را به عنوان تهدید می‌دید. وی با دریافت دستوری جدید فوراً به برقراری تماس با افغانستانی‌هایی شد که در دوران ماموریت خود می‌شناخت.

به دستور شرون، استخبارات امریکا چندین بار کوشش به کشتن اسامه بن لادن کرد، اما موفق نشدند. با برنامه‌هایی از کمین و حمله به کاروان‌های او گرفته تا حملات موشک‎های کروز و بمباران مزارع وی در ولایت خوست، با وجود تدارکات گوناگون حمله به اسامه، وی توانست به زندگی خود تا سال 2011 ادامه دهد.

در نهایت، بن‌لادن بم‌گذاری سفارت‌خانه‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ را سازمان‌دهی کرد و از یک حمله بسیار بزرگ با موشک‌های کروز به پایگاه‌های القاعده در ولایت خوست در ماه اگست همان سال جان سالم به در برد.

گری شرون در سن 59 سالگی، که قرار بود تا 11 روز دیگر به بازنشستگی برود، ماموریت جدید رهبری خود برای افغانستان را به عهده گرفت. او سال‌ها بعد بیان نمود: “هرگز انتظار نداشتم که با من تماس بگیرند که وارد ماجرا شوم. فکر می‎کنم با توجه به رابطه طولانی من با آن افراد در ائتلاف شمال، این انتخاب درستی بود.”

ارزیابی شرون را «مایکل میک مالروی»، دستیار سابق معاون وزیر دفاع تائید نموده است. وی معتقد است که: “تجربه قبل از 11 سپتمبر 2001 او در افغانستان، برای موفقیت ما در حمله اولیه؛ حمله‌‎ای که او رهبری کرد، کاملاً حیاتی بود. گری با حضور در میان اولین گروهی که به افغانستان رفتند، سرمشق بقیه شد و مفهوم رهبری فعال را با سرمشق کار خود نشان داد.”

تهاجم امریکا در سال 2001، به گونه چشم‌گیری موفقیت‌آمیز بود، اما هدف اصلی شرون که کشتن بن لادن، الظواهری و سایر شخصیت‌های ارشد القاعده بود، تحقق نیافت. رهبران القاعده موفق به فرار شدند. هرچند دیری نگذشت که گروه طالبان مجدداً سازمان‌دهی شده و به جنگ‌های چریکی طی بیست سال اخیر ادامه دادند؛ جنگی که باعث خروج پُر سروصدای امریکا از افغانستان گردید.

شرون در آخرین مصاحبه خود معتقد بود که شکست امریکا در تامین امنیت افغانستان و بازداشت دشمنان اصلی آن، تا حد زیادی به دلیل تخلیه منابع نظامی و CIA از افغانستان بوده است. تخلیه‎ای که ناشی از تهاجم سال 2003 به عراق ارزیابی کرده است.

هرچند دولت جورج بوش، رئیس جمهور اسبق امریکا مدعی دخالت عراق در حملات یازدهم سپتمبر بود، اما شرون گفته است که وی هرگز باور نکرد که چنین ارتباطی وجود داشته است.

شرون در مصاحبه به ان‎پی‎ار گفته است: “تعداد افراد و پرسونل CIA در کمپ‎ها دورافتاده، کم شد. به دلیل تقاضا برای افزایش نیروها در عراق. من فکر می‎کنم که این واقعت اثری منفی بر انباشت اقدامات ما در آن‌جا داشت و این صدمه و اثر منفی هنوز هم امروز خود را نشان می‌دهد.”

وی که بلاخره پس از حملات به افغانستان بازنشسته شد. در سال 2005 کتابی تحت عنوان «اولین ورود» در مورد افغانستان منتشر کرده است.

شرون برای متحدان بن لادن و گروه‌های مرتبط به القاعده، سال‌ها به عنوان هدف بود که باید نابود می‎شد. هرچند گروه الشباب سومالیا باری در سال 2013 مدعی کشتن وی شده بود، اما این ادعا از سوی مقامات امریکا اغراق‌آمیز خوانده شد.

گزارشی از ان‎بی‎سی در آن زمان گفت: “گری شرون زنده و سالم است.”

ماموریت شرون در ویرجینیا، مقر استخبارات امریکا هنوز ادامه دارد و چرخ‌بالی که در ماموریت سال 2001 مورد استفاده قرار گرفته بود، به عنوان یادگار در مقر استخبارات امریکا باقی مانده است.

منبع: BBC

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x