صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عمران خان: سه میلیون مهاجر و سه گروه تروریستی از افغانستان به پاکستان حمله می‌کنند

نخست وزیر پاکستان، جهان را به تعامل با طالبان در افغانستان ترغیب کرده و گفته که هیچ جای‌گزینی برای امارت اسلامی وجود ندارد. او تاکید کرده که هیچ‌کس نمی‌تواند در حال حاضر آن‌ها را جای‌گزین کند.

نخست وزیر پاکستان، جهان را به تعامل با طالبان در افغانستان ترغیب کرده و گفته که هیچ جای‌گزینی برای امارت اسلامی وجود ندارد. او تاکید کرده که هیچ‌کس نمی‌تواند در حال حاضر آن‌ها را جای‌گزین کند.

پیک‌آفتاب: عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در گفتگو با «سی‌ان‌ان»، پرسیده که آیا این احتمال وجود دارد که اگر طالبان تحت فشار قرار گیرد، تغییری به سوی بهتر شدن صورت گیرد؟ او در پاسخ به این سوال، تاکید کرده که چنین احتمالی وجود ندارد. خان نتیجه گرفته که بنابراین تنها جای‌گزینی که ما در حال حاضر داریم این است که با طالبان کار کنیم و آن‌ها را برای آن‌چه جهان می‌خواهد تشویق کنیم. به گفته نخست وزیر پاکستان جهان به جای تحت فشار قرار دادن طالبان، آن‌ها را تشویق به تشکیل دولت فراگیر، رعایت حقوق بشر و به ویژه تامین حقوق زنان نماید.

نخست‌وزیر پاکستان هشدار داده، در صورتی‌که طالبان رها شوند، تحریم‌ها علیه امارت اسلامی باقی بمانند و سیستم بانکی به دلیل تحریم‌ها، «نقدینگی» نداشته باشد، افغانستان دچار هرج‌ومرج خواهد شد و یک بحران انسانی رخ خواهد داد.

عمران خان در بخش دیگری از این گفتگو گفته است که پاکستان به دلیل بی‌ثباتی در افغانستان، با دو چالش بزرگ پناهجویان و حملات تروریستی مواجه است. به گفته او، پس از تسلط طالبان بر کابل در سال گذشته، سیل پناهجویان به پاکستان سرازیر شد و تقریباً 250 هزار شهروند افغانستان وارد پاکستان شدند که به گفته او، در میان پناه‌جویان تروریست‌ها نیز وجود داشتند. از سویی هم، سه گروه طالبان پاکستانی، شورشیان بلوچ و داعش از خاک افغانستان، به پاکستان حمله می‌کنند.

عمران خان در ادامه گفته: “بهتر این است که یک افغانستان باثبات صلح و ثبات پاکستان را تضمین کند. او گفت دیر یا زود طالبان باید به رسمیت شناخته شوند”. نخست وزیر پاکستان در عین حال، طالبان را یک “جنبش ایدئولوژیک بسیار قوی” خوانده که به گفته او، نماینده فرهنگی کاملاً بیگانه با جوامع غربی هستند.

نخست وزیر طالبان با استناد به همین موضوع گفته که امریکا نباید طالبان را بیش از حد تحت فشار قرار دهد و باید با آن‌ها وارد دادوستد شود. عمران خان تاکید کرده که با شناسایی نکردن طالبان و مسدود کردن حساب‌های آن‌ها و سیستم بانکی، فقط مردم متضرر می‌شوند و نه طالبان، زیرا در حال حاضر هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را جای‌گزین کند.

او گفته است: “بنابراین اکنون جهان قبل از این‌که طالبان را به رسمیت بشناسد، ضمانت‌هایی می‌خواهد. بنابراین، ایالات متحده تا چه حد می‌خواهد طالبان را تحت فشار قرار دهد تا عملاً آن‌ها را با آن‌چه از آن‌ها انتظار دارند در زمینه حقوق بشر انجام دهند، مطابقت دهد.”

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید: نیمی از جمعیت افغانستان به دلیل گرسنگی، سوءتغذیه و کمبود مواد غذایی در وضعیت بسیار نامطمئنی قرار دارند. او گفت که وضعیت کنونی در حال تبدیل شدن به یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در افغانستان است.

نخست وزیر پاکستان در این گفتگو یک بار دیگر از سیاست امریکا در جنگ با تروریسم انتقاد کرده و گفته که سیاست‌های ایالات متحده در افغانستان به دلیل تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هواپیماهای بی‌سرنشین باعث پرورش تروریست‌ها می‌شود. او گفته ما دیدیم که با ادامه جنگ، تروریست‌های بیش‌تری تولید شد و من متقاعد شده‌ام که دقیقاً همان چیزی است که در افغانستان به دلیل حملات شبانه در افغانستان، حملات هواپیماهای بی‌سرنشین اتفاق افتاد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x