صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل خواستار رهایی اجمل حقیقی شد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که بازداشت اجمل حقیقی و هم‌کارانش از سوی طالبان، حمله آشکار به آزادی بیان در افغانستان است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که بازداشت اجمل حقیقی و هم‌کارانش از سوی طالبان، حمله آشکار به آزادی بیان در افغانستان است.

پیک‌آفتاب: این سازمان بین‌المللی روز گذشته 18 جوزا، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی اجمل حقیقی و هم‌کارانش گردیده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی عفو بین‌الملل آمده است: “در یک حمله آشکار به حق آزادی بیان، طالبان به طور خودسرانه یوتیوبر اجمل حقیقی و هم‌کارانش را به اتهام، توهین به ارزش‌های مقدس اسلامی بازداشت کرده و مجبور به نشر یک ویدیوی (اعترافی) کردند.”

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: “طالبان باید فوراً و بدون قیدوشرط یوتیوب‌برها را آزاد کند و به سانسور مداوم بر کسانی که می‌خواهند آزادانه عقاید خود را بیان کنند، پایان دهند.”

این سازمان بین‌المللی گفته است که محدودیت‌های حق آزادی بیان باید به وضوح توسط قانون پیش‌بینی شود و کاملاً ضروری و متناسب با یک هدف مشروع باشد.

عفو بین‌الملل گفته است که حقوق بین‌الملل و حقوق بشر، محدودیت‌های آزادی بیان را صرفاً به این دلیل که امکان توهین را دارد یا برای حمایت از اعتقادات مذهبی یا حساسیت‌های مذهبی، طرف‌داران آن مجاز نمی‌داند.

در اعلامیه آمده است: “این حادثه یک نمونه قدیمی از این است که چگونه طالبان با استفاده از بازداشت‌های خودسرانه و اجبار برای وادار کردن مردم به سکوت، فضای ترس را در افغانستان ایجاد می‌کنند.”

این سازمان بین‌المللی می‌افزاید که طالبان به عنوان قدرت برحال، باید قوانین بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کنند و به حق آزادی بیان، بدون تبعیض احترام بگذارد.

اجمل حقیقی، یوتیوبر افغانستان است که هفته گذشته ویدیویی را در کانال خود منتشر کرد که در آن وی با سه هم‌کارش از آیات قرآن به صورت طنز استفاده کرده بودند.

وی چهار روز قبل به تاریخ 14 جوزا، نیز ویدیویی دیگری را منتشر کرده و از همه به خاطر نشر ویدیوی قبلی عذرخواهی کرده بود. اداره استخبارات طالبان، اجمل حقیقی و هم‌کارانش را دو روز قبل به تاریخ 16 جوزا، به اتهام توهین به ارزش‌های مقدس اسلامی بازداشت کردند و در همین روز، طالبان ویدیوی اعتراف و عذرخواهی وی را رسماً منتشر کرد.

عفو بین‌الملل موارد مختلفی از این نوع بازداشت‌ها را که اغلب با بیانیه‌های اجباری هم‌راه است، تلاشی برای سرکوب مخالفان در کشور می‌دانند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x